Jäsenille
Tiedote 21 09.10.2024
Telakointiurakka
Edellisen tiedotteen jälkeen työt jatkuivat lähinnä eri viimeistelyissä hitsaustöiden osalta, sekä valmisteluilla varsinaista maalausurakkaa varten. Hiekkapuhallusten jälkeen telakka-altaan pohjan puhdistustyöt oli suoritettava kaikesta puhdistushiekka- ja muistakin jäämistä. Stema Oy:n osaajat suorittivat vielä hiekkapuhalluksen, ennen lopullisia maalauksia. Ainoastaan vedenalaiset osat maalattiin. Mustien kylkien maalaus jätettiin tehtäväksi ensi keväänä.
Turson siirto telakalta omalle laiturilleen.
Alus saatiin telakalta ulos 30.8 ja siirrettiin takaisin omalle paikalleen Hietalahdenrannassa. Hinauksen suoritti jälleen Alfons Håkansin m/s H. Kanter, miehistöineen. Turson siirtomiehistössä Timo Turunen, Petri Korpivaara, Juhani Martti, Erkki Laaksonen, Olli Torvinen ja Pekka Snellman. Saatuamme aluksen paikalleen ryhmä aloitti välittömästi aluksen alustavat puhdistustoimet. Kansien painepesu oli keskeisen tärkeää koska ”hiekkapuhallusjäämät” oli saatava poistettua pinnoilta ennen kuin ruostuvat kiinni pintoihin. Lisäksi takakannella oli varsin runsaasti muutakin telakoinnin aikana kertynyttä tavaraa, suojapressuja, kanistereita ymv. jotka sijoitettiin paikoilleen.
Matti Pulkkinen In mermoriam
Yhdistyksen pitkäaikainen jäsen Matti Pulkkinen menehtyi elokuussa ja hänen siunaustilaisuus oli 31.8 Honkanummen kappelissa. Hautajaiset pidettiin läheisten läsnä ollessa ja puheenjohtaja kävi luovuttamassa yhdistyksen kukkatervehdyksen ja kahvitilaisuudessa kertoi lyhyesti Matin ja Turson yhteisestä taipaleesta. Tiedossa oli, että laiva oli Matille tärkeä. Hän liittyi vuonna 2010 yhdistyksen kunnossapito- ja miehistötehtäviin. Pitkään maailman meriä konemestarina kiertänyt merten mies halusi eläkepäivinään olla mukana hienon perinnelaivan ylläpidossa. Hän ehti olla 61 kertaa jäsenristeilymiehistössä eli pääsääntöisesti lähes aina mukana ja lisäksi lukuisissa kunnostustalkoissa, joista ei varsinaista tilastoa ole kirjattu. Viimeisen risteily oli vuonna 2019 jonka jälkeen hänen liikkuminensa aluksessa kävi varsin hankalaksi. Matti oli merten herrasmies ja lisäksi aina positiivinen ja ystävällinen.
Telakan johdon tapaaminen 6.9.2024.
Olimme sopineet tapaamisesta telakan johdon kanssa perjantaina 6.9. Paikalla oli toimitusjohtaja Kim Salmi ja johtajat Antero Apajalahti ja Jarmo Saramies. Turso yhdistystä edustivat puheenjohtaja Pekka Snellman, Timo Turunen ja Petteri Korpivaara. Käynnin tarkoitus oli kiittää johtoa koko telakointiprojektista, joka sujui todella hienosti. Saimme suorittaa kunnostustöitä aluksella lähes 2,5 kuukautta ja prosessin aikana saimme telakalta apua ja tukea monessa eri vaiheessa. Yhteenvetona voitiin todeta, että ilman telakan hienoa suhtautumista, tukea ja apua olisi hanke ollut lähes mahdoton viedä yhdistyksen resursseilla läpi. Huomioitava myös Stema Oy:n ja maalit toimittaneen NOR-Maali Oy:n tuet hankkeessa.
Puheenjohtaja luovutti toimitusjohtaja Kim Salmelle Turso taulun ja yhdistyksen pöytästandaarin.
Siivous- ja puhdistustalkoot 6.-7.9.2024
Aluksen varsinaiset siivoustalkoot pidettiin 6 ja 7.9. Kansitilojen ja kaikkien sisätilojen imuroinnit ja pesut sekä lukematon määrä erilaista järjestelyä oli tehtävänä. Osa talkoolaisista keskittyi kone- ja kattilahuoneen teknisiin järjestelyihin. Tavoitteena oli saada alus risteilykuntoon, koska ensimmäinen syyskauden risteily oli 12.9. Talkoisiin osallistuivat Seppo Anttila, Caj Björbom, Antti Kimanen, Sami Kurhela, Petteri Korpivaara. Erkki Laaksonen, Olavi Manninen, Sampo Rajala, Pekka Snellman, Olli Torvinen ja Timo Turunen. Valitettavasti yhteiskuva jäi perjantaina ottamatta, ja itse työurakasta ei tullut kuvia talteen, joten kuvassa on vain osa ahkerista talkoolaisista.
Syyskauden jäsenristeilyt
Infra ry:n risteily
Arvovaltaisten risteilyvieraiden kanssa toteutettiin syyskauden ensimmäinen jäsenristeily Infra ry:n kanssa12.9.2024. Vieraat haettiin poikkeuksellisesti kauppatorilta, Pakkahuoneen laiturilta, ja kiertoajelun jälkeen he poistuivat laivasta Katajannokan Kasinon laituriin. Alus miehistöineen siirtyi sitten suoraan hiilien lastaukseen, telakan laituriin.
Miehistössä risteilyllä ja hiilien lastauksessa; Caj Björkbom Henrik Eklund, Petteri Korpivaara, Erkki Laaksonen, Olavi Manninen, Ari Reunanen, Santtu Ahonen, Pekka Snellman ja Timo Turunen.
Hiilien lastaus
Lastausurakka kesti puoliyöhön asti vaikka telakan alihankkijan Tikasapu Oy:n Kari Taipale oli järjestänyt paikalle traktorin sopivan kokoisella kauhalla, joten lastaus sujui hyvin mallikkaasti, taitavan kuljettajan ansiosta. Hiilet saatiin ”valutettua” boxeihin lähes suoraan aukoista. Puolitoista lavallista tyhjennettiin ja laiturille jäi saman verran jäljelle varastoituja hiiliä.
SLHY:n risteily
Seuraava risteily oli Suomen Laivahistoriallisen yhdistyksen risteily 18.9.2024. Tämä risteily oli tarkoitettu myös Höyrypursiseuran ja Turso yhdistyksen jäsenille, mutta infon jaossa oli sekaannuksia, joten risteilyyn osallistui lähinnä SLHY:n jäseniä. Mukana myös Maaseudun Tulevaisuuden toimittaja Jarmo Hankivaara kuvaajineen, jotka tekivät artikkelia Turosta ja myös Höyrypursiseurasta. Vieraitten yhteiskuva jäi saamatta, koska he poistuivat sekalaisessa järjestyksessä aluksesta ilman, että kuvaa saatiin otettua. Onneksi kuitenkin toimittaja Hankivaara ja miehistö pääsivät kuvaan. Miehistössä: Caj Björkbom, Jussi Martti, Olavi Manninen, Timo Turunen, Jaakko Puro, Petteri Korpivaara, Sohvi Puro, Santtu Ahoinen, Sami Kurhela sekä kuvan ottanut Pekka Snellman. Päällikkönä Jaakko Puro ja konepäällikkönä Timo Turunen.
Helsinki Shipyardin risteily
Seuraavan päivän risteily 19.9 oli odotettu, tukijamme Helsinki Shipyardin risteily, johon osallistui suuri joukko telakan henkilöstöä. Mukana monia, jotka olivat myötävaikuttamassa Turson telakointiprojektin onnistumiseen.
Telakan risteilyn miehistössä: Santtu Ahonen, Caj Björkbom, Petteri Korpivaara, Otto Haapa, Sami Kurhela. Kalle Reunanen, Tero Palo, Timo Turunen, Ari Reunanen, Olavi Manninen, Juhani Martti ja kuvat ottanut Pekka Snellman. Päällikkönä Petri Korpivaara ja konepäällikkönä Timo Turunen.
Ravintola Merimakasiinin jäsenristeily 1.10.2024
Oli hienoa saada risteilylle ravintolan henkilökunta ravintolapäällikkö Kaisa Rita-Keturin johdolla. Yhdistyksellä oli mahdollisuus kiittää hienosta palvelusta, jota olemme jo vuosien aikana saaneet. Todella monet erinomaiset lohikeitot on syöty töiden lomassa ja ravintola toimitti meille lohikeitot myös seuraavan päivän risteilyyn. Risteilyn aikana Heikki Mähönen kuvasi rannalta käsin dronella useita otoksia ja saatiin hienot ilmakuvadokumentit risteilystä.
Miehistössä: Caj Björkbom, Tero Palo, Petri Korpivaara, Timo Turunen, Olavi Manninen, Erkki Laaksonen, Henrik Eklund, Santtu Ahonen Asko Grönholm. Kuvasta puuttuu Seppo Anttila ja kuvaaja Pekka Snellman. Päällikkönä Petri Korpivaara ja konepäällikkönä Timo Turunen. Mukana myös tutustumassa Turso projektiin Stadin ammattiopiston Jari Kultanen ja Mika Kuusisto.
Syyskauden viimeinen oman joukkueen jäsenristeily 2.10.2024
Poikkeuksellisesti kauden viimeinen risteily suoritettiin sateisessa ja hieman viileässä säässä, pääsääntöisesti kelit ovat olleet muuten koko kauden varsin leppoisat, lämpimät ja kauniit. Tavoitteenamme oli saada mukaan mahdollisimman moni Turson risteilymiehistön jäsenistä ja mukana oli kaikkiaan 18 ryhmän jäsentä, jotkut olivat saaneet kumppaninsa myös mukaan. Luonnollisesti paljon aktiiveja oli kuitenkin estynyt. Yhteiskuvaa koko joukosta ei saatu otettua, mutta miehistö sentään saatiin dokumentoitua tällä kertaan sisätiloissa salongissa. Miehistössä: Pekka Snellman, Timo Turunen, Veeti Viitikko, Olavi Manninen, Caj Björkbom, Juha Laine, Erkki Laaksonen, Ari Reunanen, Petri Korpivaara, Santtu Ahonen, Tero Palo, Henrik Eklund. Valitettavasti Jaakko Puro oli ehtinyt poistua ennen kuvausta.
Päällikkönä Jaakko Puro ja konepäällikkönä Timo Turunen. Kokemuksia koneenkäytössä oli suorittamassa Tero Palo ja Henrik Eklund sekä ruorimiehenä Santtu Ahonen.
Keikan yhteydessä sovittiin, että aluksen talvikuntoon laitto suoritetaan lokakuun aikana ja tarkempi aikataulu jäi vielä avoimeksi, mutta joukkueelle tiedotetaan, kun päivät tarkentuvat. Talvikuntoon laittaminen tarkoittaa tietysti tuhkien poistoa, lukemattomien vesisäiliöiden ja - putkien tyhjentämistä vedestä ymv. Samoin kansien suojapressujen kiinnittäminen ja takakatoksen suojapressun irrottaminen. Tavoitteena on se, että alus voidaan jättää talveksi ilman jäätymisvaaraa.
Hietalahden tulevaisuus – Hietalahdenranta helsinkiläisille keskustelutilaisuus 16.9.2024
klo 18-20 Ravintola Kiltakellarissa, Hietalahdessa
Koff-korttelin asuntoyhtiöt kutsuivat korttelin ja alueen asukkaat, perinnelaivojen edustajat, kaupunkiympäristö-lautakunnan jäsenet sekä helsinkiläiset kansanedustajat keskustelemaan Hietalahden asemakaavaehdotuksesta. Kaupunkiympäristö lautakunnan jäsenet tulevat päättämään seuraavassa vaiheessa kaavaehdotuksen toteuttamisesta. Tilaisuuteen oli kutsuttu myös median edustajia. Kokouksessa kuultiin ensin eri asiantuntijoiden esitykset tilanteesta. Sitten kokousväelle annettiin mahdollisuus esittää kysymyksiä kaupungin edustajille. Yleisölle ei ollut varattu aikataulun takia mahdollisuutta tuoda erikseen omia näkemyksiä tai puheenvuoroja.
Puheenjohtaja oli Petri Korpivaaran kanssa seuraamassa varsin vilkasta keskustelua aiheesta. Meidän on seurattava tilannetta Helsingin perinnelaivasatama ry:n osalta, koska kaava tulee oleellisesti vaikuttamaan perinnelaivalaiturin sijoittumiseen Hietalahdessa.
Tilaisuudessa esiteltiin keskeneräistä suunnitelmaa Hietalahdenrannan kokonaissuunnitelmasta, joka on osin ollut esillä jo aikaisemmin. Suunnitteluyhtiön tulee julkistaa lopullinen ehdotuksensa vuoden loppuun mennessä, jonka jälkeen ehdotus lähtee sitten lausuntokierroksille. Paikalla oli 7 helsinkiläistä kansanedustajaa, jotka olivat varsin hyvin perillä tilanteesta ja ottivat kantaa hankkeeseen. Suunnitelmaa kohtaan ei tullut ainuttakaan myönteistä kommenttia kansanedustajilta, eikä myöskään varsin runsaslukuiselta yleisöltä. Luonnollisesti virallista kantaa kansanedustajat eivät voineet vielä ottaa, koska lopullinen suunnitelma ei ollut vielä nähtävissä.
Lyhyenä yhteenvetona voi todeta, että ilman oleellisia muutoksia suunnitelmaan, sitä ei varmasti voida toteuttaa ja tämä käytännössä tarkoittaa varmasti useiden vuosien viivästystä, koko alueen kehittämiseen ja varmasti samalla myös lopullisen perinnelaivalaiturin sijoittumisen ratkaisut siirtyvät. Alla kuvassa Hietalahti vuonna 1906, hieman ennen uuden suunnittelutyön aloitusta!
024.10.05 Pekka
Tiedote 20 01.08.2024
Aluksen siirto telakan laiturista sillilaituriin
Turso siirrettiin omalle paikalleen telakan talvilaiturista Sillilaituriin 29.4.2024. Siirtohinauksen
suoritti perinteinen tukijamme, Alfons Håkansin hinaaja m/s H. Kanter. Samassa yhteydessä
siirrettiin samaan laituriin myös s/s Lokki. Miehistöinä kummassakin siirrossa: Henrik Eklund,
Erkki Laaksonen, Petri Korpivaara, Pekka Snellman ja Timo Turunen.
Turson kevätkunnostus
Siirron jälkeen ryhdyttiin kartoittamaan ja suunnittelemaan normaaleja kevätkunnostustöitä,
joita talven jälkeen on tietysti aluksella runsaasti. Etukäteen oli myös tehty kartoitusta erityisesti
kattilahuoneessa tehtävistä korjaustoimenpiteistä. Aluksen täyskatsastus suoritettiin toukokuun
lopulla. Töitä oli varsin runsaasti ja kattilat puhdistettiin hyvin perusteellisesti, samoin muitakin
putkistoja ja venttiileitä huollettiin. Työt alkoivat heti aluksen siirron jälkeen, varsin pienen joukon
voimin.
Kevätkunnostustalkoot 4.-5.5.2024
Talkoisiin osallistui jo hieman suurempi joukko harrastajia. Osa oli tekniikan parissa ja loput sisä-
ja kansitilojen puhdistuksissa. Turso täytyi tietysti saada niin tekniikan, kuin myös ulkoisilta
puitteiltaan kuntoon ennen jäsenristeilyjä.
Mukana talkoissa olivat: Santtu Ahonen, Seppo Anttila, Caj Björkbom, Pekka ja Lauri Huhta, Katri
Kallio, Petri Korpivaara, Sami Kurhela, Erkki Laaksonen, Olavi Manninen, Jari Partanen, Pekka
Snellman, Timo Turunen, Veeti Viitikko ja Kalle Äänismaa. Kuvissa osa talkoolaisista.
Jäsenristeilyt
Keskiviikkona 5.6 toteutettiin ensimmäinen jäsenristeily Lassila&Tikanojan henkilöstön ja
vieraiden kanssa. Torstaina 6.6 klo 14 meillä oli lyhyt uurnan lasku -risteilyn Harmajan edustalle.
Suomen Höyrypursiseuran ja Tursoyhdistyksen jäsenten risteilylle lähdettiin samana päivänä
kello 17. Alus oli täynnä väkeä ja hienossa säässä teimme periteiset kierrokset Helsingin
edustalla. Hernekeittoa ja pannareita oli riittävästi. Seuraavalla viikolla toteutettiin kevään
perinteinen Puroplan Oy:n jäsenristeily ja mukana oli myös Ite-Wiki Oy:n henkilöstöä. Päällikkönä
risteilyissä oli Petri Korpivaara ja Jaakko Puro Puroplan’in risteilyssä. Konepäällikkönä Timo
Turunen.
Risteilyjä tehtiin hieman normaalia vähemmän sillä suunnitellut kunnostustoimet, katsastukset
sekä telakointisuunnitelmat rajoittivat mahdollisuuksia.
Miehistö eri risteilyissä vaihteli, mukana valmisteluissa ja ajoissa olivat: Caj Björkbom, Henrik
Eklund, Asko Grönholm, Otto haapa, Eemil Härö, Juha Laine, Albert ja Petteri Korpivaara, Erkki
Laaksonen, Olavi Manninen, Juhani Martti, Paavo Pakkanen, Timo Pesonen, Jaakko ja Joona Puro,
Ari Reunanen, Pekka Snellman, Olli Torvinen, Anna ja Timo Turunen ja Otto Väisänen.
Telakointi
Jo viime vuoden lopulla keskusteltiin telakan johdon kanssa mahdollisuudesta saada Turso
telakoitua, koska halusimme aluksen pohjan ja muun vedenalaisen tekniikan huollettua ja
tarkastettua. Alushan oli edellisen kerran telakalla vuonna 2016. Alustavasti saimme vahvistuksen
siitä, että telakointiaika pyritään kevään aikana järjestämään. Toukokuun alussa varmistui
tarkempi ajankohta ja alus saatiin viimeisen risteilyn jälkeen telakalle perjantaina 14.6.
Jälleen kerran tarvittiin tukijamme Alfons Håkansin apua ja m/s H. Kanter suoritti hinauksen
telakka-altaaseen. Siirtomiehistössä olivat Petri Korpivaara, Timo Turunen, Caj Björbom, Olli
Torvinen ja Pekka Snellman.
Seuraavan viikon alussa telakka kokosi telakointialustan ja siirsi aluksen paikalleen. Tuolloin
telakan kesälomakausi oli jo alkanut, mutta meille annettiin mahdollisuus omalla joukolla
suorittaa kunnostustöitä lomakaudesta huolimatta. Stema Oy suoritti ensin pohjan painepesun,
voidaksemme tehdä tarkemmat selvittelyt vaadittavista toimenpiteistä. Luonnollisesti meidän oli
ensin kartoitettava myös kustannukset ja saimme telakalta arvion telakan osuudesta, maaleista
ja Stema Oy:n osuudesta. Osapuolien hienosta suhtautumisesta ja tuesta hankkeessa, meidän oli
helpompi tehdä päätös hiekkapuhalluksesta ja pohjan maalauksesta.
Telakan asentajat rakensivat hiekkapuhallusta varten tarvittavan ”teltan” aluksen päälle, jonka
jälkeen Steman asentajat suorittivat hiekkapuhalluksen koko pohjalle, joka sitten paljasti hyvin
tarvittavat korjattavat kohteet. Hitsaus ja korjaustöitä oli runsaasti, vaikka aluksen pohja oli
pääosin varsin hyvässä kunnossa. Aluksen perässä olevat jääkaivon aukot tarpeettomina
levytettiin, kuluneita niittejä korjattiin. Hitsauksia hankaloitti pilssissä ollut vesi ja se aiheutti
erikoisjärjestelyjä tältä osin. Alukselle tehdään vielä uusi hiekkapuhallus ennen maalausta.
Kesälomakauden takia perustettiin huoltoporukalle oma WhatsApp ryhmä ja siihen ilmoittautui
seuraavat aktiivijäsenet: Timo Turunen, Ari Reunanen, Petri ja Albert Korpivaara, Auvo Mägi, Caj
Björkbom, Eemil Härö, Erkki Laaksonen, Henrik Eklund, Juhani (Jussi) Martti, Kimmo Ruuskanen,
Olavi Manninen, Olli Torvinen, Otto Väisänen, Sami Kurhela, Santtu Ahonen, Seppo Anttila ja
Pekka Snellman.
Kukin heistä suoritti telakan turvallisuusperehdyksen ja saivat luvan tehdä töitä telakalla. Osa
heistä on uhrannut valtavasti aikaa projektissa, kiitos siitä, ilman heidän panostustaan projekti ei
olisi ollut mahdollista toteuttaa. Päävastuullisena junailijana toimi Timo Turunen.
Tätä tiedotetta kirjoittaessa telakointihanke on vielä kesken ja lähiaikoina saadaan varmasti
aluksen maalaustyöt liikkeelle ja tavoitteena onkin saada alus tältä osin valmiiksi elokuun aikana.
Haluan jo tässä yhteydessä välittää parhaat kiitokset Helsingin telakan johdolle, jotka ovat
mahdollistaneet telakoinnin, hienolla suhtautumisella, sekä parhaalla tuella. Lisäksi Stema Oy:n
johdon apu ja tuki on varsin keskeistä. Maalitoimittaja Nor-Maali Oy on toimittanut alukselle
maalit, erikoisehdoilla. Ilman näitä keskeisiä toimijoita ja talkoomiehiä telakointi ja korjaustyöt
eivät olisi olleet mahdollisia!
Maalauksen jälkeen on ”teltan purku” ja viikkaus sekä puhallushiekan keräys telakka-altaan
pohjalta suoritettava jotta altaaseen voidaan laskea vesi.
Alkusyksyn toimenpiteet
Kun saamme aluksen takaisin omalle paikalleen, Sillilaituriin meillä on varsin paljon tehtävää
aluksen kansien ja sisätilojen puhdistuksessa. Hiekkapuhalluksen ”pölyt” ovat suojauksista
huolimatta tunkeutuneet kaikkialle. Samoin on muitakin tekniikan huoltotoimia ennen syykuun
jäsenristeilyjä.
Tietoa yhdistyksen Facebook -sivuista
Keväällä ilmenneiden FaceBook vaikeuksien jälkeen jouduimme rakentamaan Tursolle uudet
sivut, joiden ylläpitäjänä on yhdistyksemme uusi jäsen Marko Kettunen. Hän on kiitettävästi
ryhtynyt päivittämään sivuja, puheenjohtajan avuksi., niin yhdistyksen Facebook kuin myös
Instagram sivuille. Olkaa yhteydessä puheenjohtajaan tai Markoon niin saadaan liitettyä
halukkaat ylläpitoryhmään.
Jäsenmaksut
Joiltakin jäseniltä puuttuu jäsenmaksun suoritus. Mikäli lasku ei ole tavoittanut sinua niin olisitko
ystävällinen ja tarkistat myös roskapostista, oletko saanut jäsenmaksulaskun ja kenties vielä
muistutuksen. Erityisesti nyt telakointihankkeen takia yhdistyksen taloustilanne on varsin
haasteellinen.
01.08.2024 PS
Tiedote 19 20.03.2024
Turso yhdistyksen vuosikokous järjestettiin etäkokouksena 20.3.2024, johon hallituksen lisäksi osallistui pieni joukko aktiiveja kannatusjäseniä. Yhdistyksen puheenjohtajana jatkaa Pekka Snellman ja muina jäseninä jatkavat Petri Korpivaara, Jaakko Puro, Ari Reunanen, Kimmo Ruuskanen, Jarmo Saramies ja Raimo Wirrankoski sekä uusina jäseninä Timo Turunen, Tero Valu ja Anna Turunen, joka toimii myös yhdistyksen sihteerinä.
Jäsen- ja liittymismaksut päätettiin pitää ennallaan. Yksityinen kannatusjäsen, liittyminen 20 € ja jäsenmaksu 30 € ja yhteisöjäsenen liittyminen on 500 € ja jäsenmaksu 250 €.
Menneen vuoden toiminnasta löytyy lisätietoja jäsentiedotteista nrot: 15–18.
Kunnostus- ja ylläpitotyöt
Kuluvan vuoden toimintasuunnitelmiin kuuluu toukokuussa suoritettava aluksen katsastus ja siihen liittyvät kunnostustoimenpiteet. Luonnollisesti aluksessa teknisellä puolella on lukuisia muitakin kevät- ja vuosihuoltoon liittyviä kohteita. Myös aluksen sisä- ja kansitilojen pesut ja puhdistukset talveen jälkeen odottavat tekijöitä. Lisäksi edelliseltä kaudelta on myös runsaasti rästissä olevia lakkaus- ja maalaustöitä. Tarkoituksemme on järjestää perinteiset kevätkunnostustalkoot viikonvaihteessa 4–5 toukokuuta, joista tiedotetaan tarkemmin miehistön WhatsApp -ryhmässä. Alus siirretään omalle paikalleen Hietalahdenrannassa heti toukokuun alussa.
Miehistön ja talkoolaisten on tietysti huomioitava myös se, että normaalien kunnostustöiden lisäksi valmistautuminen risteilyihin edellyttää toimenpiteitä muutama päivä ennen liikkumista ja myös risteilyn jälkeen on tiettyjä toimenpiteitä suoritettava, jotta alus voidaan jättää laituriin hyvässä kunnossa odottamaan seuraavaa ajoa.
Jäsenristeilyt
Tavoitteena on toteuttaa n. 10 jäsenristeilyä vuoden aikana, niistä pääosa toteutetaan kesäkuun alun ja juhannuksen välisenä aikana sekä sitten myös tilanteen mukaan elo-syys-lokakuussa. Keskikesän ajan Turso seisoo perinteen mukaan Sillilaiturissa, omalla paikallaan. Suuri osa miehistöstä ja aktiiveista touhuavat ja liikkuvat tuolloin lomakautena muilla höyrylaivoilla.
Jäsenristeilyt pyritään järjestämään viikolla keskiviikkona tai torstaina. Koska alus lämmitetään risteilyjä varten, on tavoite saada ajoja peräkkäisille päiville, jolloin voimme hyödyntää lämpimät kattilat ja myös miehistö on paikalla.
Kesäkuussa Turso varautuu lämmittämään aluksen jäsenristeilyjä seuraavina päivinä.
keskiviikko | 5.kesä | keskiviikko | 12.kesä | tiistai | 18.kesä | ||
torstai | 6.kesä | torstai | 13.kesä | keskiviikko | 19.kesä |
Ilmoittaudu mukaan toimintaan
Tarvitsemme lisää aktiiveja niin kunnossapitoon kuin miehistöön. Turson toimintaan osallistuminen mahdollistaa myös perehtymisen normaalin ylläpidon lisäksi, erityisesti höyrytekniikkaan ja myös merenkulun yleisiin taitoihin. Toiminnassa on mukana monia höyrypursiseuran todellisia osaajia, jotka ovat valmiita kouluttamaan ja opastamaan höyrylaivan saloihin. Mukanaolo toiminnassa mahdollistaa myös konepuolen praktiikan saamiseen. Kun saamme riittävän joukon aktiiveja mukaan, on työt aluksella ja risteilyissä helpompi toteuttaa niin, ettei hienosta harrastuksemme tule liian raskasta pienelle ylläpitojoukolle. Laita lyhyt viesti puheenjohtajalle ja/tai keskustele Turson hallituksen jäsenten kanssa aiheesta. perinnelaiva@turso.fi
Tilanne Hietalahdenrannassa
Hietalahdenrannan kaavasuunnitelman valmistumista joudutaan edelleen odottamaan, koska suunnitteluyhtiö sai viime vuonna edelleen lisäaikaa hankkeelle. Kenties ensi vuodenvaihteessa saadaan jonkinlaista lisäinfoa projektin etenemisestä mutta mitään tarkkaa varmuutta aikataulun osalta ei ole. Käytännössä tämä tarkoittaa joka tapauksessa sitä, että lopullisen perinnelaivalaiturialueen varmistuminen siirtyy edelleen. Myös vanhan telakka-altaan korjaukset ovat myös kesken, telakan porttien siirtämistä ei ole vielä tehty, joten altaan tulevaisuuden käyttö on myös avoimena.
20.3.2024 / PS
Tiedote 18 05.10.2023
Hiilet
Kuten yleisesti on tiedossa niin Helenin Hanasaaren voimalaitoksen hiilen käyttö on heinäkuussa loppunut ja jatkossa monivuotinen tankkaus paikka ei ole enää käytettävissä. Tämä tarkoittaa, että joudumme tulevaisuudessa pohtimaan ja selvittämään hiilien saatavuuden ylipäänsä. Onneksi olemme saaneet sekä Heleniltä, että Helsingin telakalta hieman lisäaikaa ratkaisuille. Tukijamme Sortera ( vaihtolava ) hoiti meille 3 kpl siirtolavoja, jotka Helen täytti Tursolle sopivilla hiilillä. Helsingin telakka osaltaan järjesti paikan siirtolavoille, Turson varustelulaituria vastapäätä olevalle laiturille, josta hiilet voidaan lastata alukseen. Lavoilla on noin 3 x 10…15m3 hiiltä. Lavojen päälle teetimme asiamukaiset suojapressut. Samoin aluksen boxit ”täytettiin” ennen viimeistä risteilyä, joten arviomme mukaan selviämme ensi kesän ajoista varastoiduilla hiilillä. Jatkoselvittelyt tulevaisuuden osalta käynnissä. Turso siirretään talveksi lavojen viereen laiturilla.
Turson paikka talvella
Hiililavat laiturilla
Kunnostushankkeet ja -talkoot ennen syyskauden ajoja.
Olimme havainneet, että aluksen pilssiin valuu vettä jostain kattiloiden putkistoista tai hanoista. Asian selvittämiseksi päätimme tutkia asiaa tarkemmin. Selvittely ja korjaaminen edellytti kuitenkin pilssin tyhjennyksen. Samassa yhteydessä oli tarkoitus suorittaa kuumavedellä painepesu pilssissä. Tilasimme 7.9 tyhjennysauton pilssin tyhjentämiseen. Seuraavana päivänä oli tarkoitus painepesurilla suorittaa pesu ja samalla imeä myös pilssi uudelleen tyhjäksi. Työtä ei valitettavasti saatu hoidettua koska pesuria ei ollut varustettu tilauksen mukaisella letkulla, eikä sen pituus riittänyt. Projektia varten paikalla oli Timo Turunen, Ari Reunanen, Petteri Korpivaara, Sami Kurhela, Avo Mägi, Silver Ool ja Pekka Snellman. Muuta huoltoa kyllä suoritettiin mutta pesuprojekti joudutaan tekemään myöhemmin.
Perjantai ja lauantai oli varattu muulle aluksen kunnostus- ja puhdistustalkoille. Olihan alus seissyt lähes 2,5 kuukautta laiturissa ja kansirakenteet olivat pesua vailla. Samoin talkoolaiset Paula Lehto ja Katri Kallio uurastivat sisätilojen parissa.
Hurrikaanit Oy:n imuauto paikalla
Timo Turunen imutöissä.
Silver Ool ja Sami Kurhela
Avo Mägi ja Ari Reunanen
Petri Korpivaara
Paula Lehto
Syyskauden tapahtuma ja risteilyt
Christian Berner Oy
Syyskauden ensimmäinen risteily suoritettiin 15.9. Risteily oli Christian Berner Oy:n 100 vuotisristeily. Risteily oli erittäin onnistunut, keli oli aurinkoinen ja vieraat viihtyivät risteilyllä erinomaisesti. Yrityksen henkilöstö oli juhlistamassa yrityksen 100 vuoden taivalta. Juhla jatkui sitten kaupungilla. Yritys liittyi myös Turso yhdistyksen yhteisöjäseneksi. Puheenjohtaja Pekka Snellman luovutti juhlivan yrityksen toimitusjohtaja Henrik Westerholmille onnitteluna, Turso yhdistyksen pöytästandaarin.
Henrik Westerholm ja Pekka Snellman
Mukana juhlaristeilyllä olivat; Tatu Lastikka, Janne Liuhu, Kalle Valta, Teuvo Aura, Veronica Czarnecki, Tuomas Laitinen, Antti Lehto, Henrik Liehu, Henrik Mansen, Jari Miettinen, Virpi Parkkinen, Sami Rosenström, Anton Sutinen, Ismo Teerioja, Tiina Viikman, Kaarlo Vuorinen, Henrik Westerholm ja Ruotsin yksiköstä Henrik Nordin ja Caroline Reuterskiöld
Shipcon- tapahtuma Tursolla 20.9.2023
Syyskuussa Suomessa järjestettiin ensimmäisen kerran kansainvälinen Shipcon tapahtuma, joka kokosi yhteen joukon kansainvälisiä osanottajia yli 20 eri maasta. Shipcon kokoaa vuosittain yhteen merenkulun parissa työskenteleviä ihmisiä verkostoitumaan ja keskustelemaan alan ajankohtaisista aiheista. Turso toimi tapahtuman aloituspaikkana keskiviikko iltana ja tapahtuma päätettiin perjantaina vierailuun jäänmurtaja Polariksella. Edelleen toiminnassa oleva satamajäänsärkijä teki moniin ulkomaisiin vieraisiin vaikutuksen.
Varsinainen Shipcon järjestettiin Oodissa sekä MS Finlandialla. Vierailut kahden eri aikakauden aluksilla loivat hienon kontrastin tapahtumaan. Turso osalta Sampo Rajala hoiti järjestelyt apunaan Petri Korpivaara.
MOVIAL OY
Syyskuun toinen ja samalla kauden viimeinen jäsenristeily oli 29.9.2023. Vieraana Movial Oy:n henkilöstöä ja yhteistyökumppaneita. Varsin kansainvälinen joukko vieraita. Keli oli hieman utuinen mutta kuitenkin melko lämmin. Vieraat tuntuivat viihtyvän hyvin, olihan risteily monille ensimmäinen kokemus höyrylaivassa.
Risteilymiehistöt
Ensimmäisellä risteilyllä 15.9 aluksen päällikkönä toimi Petteri Korpivaara ja konepäällikkönä Timo Turunen. Kannella otetussa kuvassa; Otto Väisänen, Timo Turunen, Ari Reunanen, Sampo Rajala ja Petri Korpivaara konehuonekuvassa; Sami Kurhela ja Timo Turunen, miehistössä lisäksi Otto Haapa ja Pekka Snellman.
20.9 risteilyllä päällikkönä Jaakko Puro ja konepäällikkönä Timo Turunen. Kattilahuoneen kuvissa lämmittäjinä Seppo Anttila, Asko Grönholm, Mikko Väisänen, Veeti Viitikko ja Otto Väisänen.
Miehistö 29.9 risteilyllä; Pekka Snellman, Asko Grönholm, Veeti Viitikko, Sami Kurhela, Timo Turunen, Kalle Äänismaa, Jaakko Puro, Seppo Anttila, Eemil Härö, Petri Korpivaara, Mikko Väisänen ja takarivissä, Timo ja Otto Väisänen. Aleksi Väisänen oli ehtinyt jo poistua ennen kuvausta.
Valmistelut talvea varten
Risteilyn jälkeen joukko miehistön jäsenistä jäi alukselle istumaan iltaa ja suunnittelemaan toimenpiteitä talvikuntoon laittamisen osalta. Kattilavedet tyhjennettiin regatta-ajon jälkeen. Tuhkan- ja slaginpoisto oli luonnollisesti tehtävä ja uunien jäähtymisen takia oli odotettava aamuun ennen urakkaa. Laivalla yöpyneet suorittivat hommat loppuun. Aamulla Pekka Snellman laittoi sisätilat kuntoon ja miehistön sitkeät sissit Seppo Anttila, Timo Turunen, Sami Kurhela, Eemil Härö, Juha Laine, Veeti Viitikko sekä Petri Korpivaara suorittivat uunien puhdistukset ja työt saatiin valmiiksi sunnuntai-iltaan mennessä. Viikon huilaamisen jälkeen päätettiin sovittavaksi jatkotoimien aikatulusta. Tarkoitus on saada alus talvikuntoon ennen sen siirtämistä telakan suojaisaan laituriin.
Tuhkan ja slagin poistaminen uuneista risteilyjen jälkeen, on aina iso urakka ja koska työtä ei voi suorittaa silloin kuin uunit ovat vielä kuumia, on varauduttava puhdistustyöhön aikaisintaan seuraavana päivänä. Tuhka ja slagit laitetaan kattilahuoneessa peltiastioihin, nostetaan kannelle ja laitetaan vahvoihin muovi-pusseihin, jotka sitten kuljetetaan asianmukaiseen paikkaan hävitettäväksi. Pitkillä matkoilla kuumat tuhkat pudotetaan mereen, mutta satamissa ne on hävitettävä erikseen.
Osa urakkamiehistä, Eemil Härö ja Sami Kurhela
2023.10.05 Pekka Snellman / Shipcon tapahtuma; Sampo Rajala.
Tiedote 17 20.06.2023
Valmistelut kauden ensimmäisiin risteilyihin aloitettiin varsin pienen joukon voimin ja erilaisia teknisiä kunnossapitotoimia suoritettiin useamman viikon aikana ja alus laitettiin muiltakin osin risteilykuntoon. Torstaina 15.6 aamulla kävimme myös viimeistä kertaa hiilien tankkauksella Hanasaaressa. Toiminta on siellä nyt lakannut ja käytännössä liikkuminen aluksella Hanasaareen ei ole enää mahdollista siltarakennustöiden takia, samoin hiilet siirretään vähitellen Salmisaareen. Erityisesti päiväaikaan tapahtuvaan liikkumiseen on aina miehistön kasaamisessa haasteita, mutta onneksi saimme kuitenkin miehistöt kasaan eri risteilyihin, mukana myös uusia aktiiveja. Risteilyjen jälkeen perjantaina 16.6 Timo Turunen ja Sami Kurhela hoitivat aluksen kattiloiden tyhjennykset ja myös siivoustiimi huolehti viikonloppuna sisätilojen puhdistuksista ja järjestelyistä. Alus on nyt jätetty odottamaan tulevan syksyn liikkumisia. Aluksella on kyllä tarkoitus tehdä erilaisia kunnostustöitä myös kesän aikana ja niistä tiedotetaan huolto- ja korjaushenkilöjäseniä erikseen.
5.6.2023 Kauden ensimmäiset tulet
6.6.2023 Konepäälliköt Esko Härö ja Timo Turunen
13.6.2023 valmisteluja kattilahuoneessa, Otto Väisänen ja Seppo Anttila
13.6.2023 Tuhkat ja -slagit kuormattuna, Petri Korpivaara, Sami Kurhela, Seppo Anttila, Otto Väisänen ja Timo Turunen
Risteilymiehistöt
Miehistön eri tehtäviin osallistui kaikkiaan eri risteilyissä seuraavat jäsenet; Anttila Seppo, Grönholm Asko, Ekholm Jenni, Haapa Otto, Härö Esko, Korpivaara Petri, Kurhela Sami, Laine Juha, Puro Jaakko, Rajala Sampo, Snellman Pekka, Torvinen Olli, Turunen Timo, Otto Väisänen, Äänismaa Kalle ja tarjoiluista huolehtivat Laasonen Aino, Leinonen Veera, Puro Heidi ja Jade Taina. Valitettavasti parhaalla tahdollakaan en onnistunut saamaan kaikkia miehistössä mukana olleita kuviin.
14.6.2023 miehistöä, Petri Korpivaara, Timo Turunen, Sami Kurhela, Sampo Rajala, Seppo Anttila ja Jenni Ekholm
15.6.2023 miehistöä, Sami Kurhela, Olli Torvinen, Otto Väisänen, Timo Turunen, Kalle Äänismaa, Pekka Snellman ja Jaakko Puro
14-15.6.2023 risteilyillä tarjoiluista huolehtineet, Aino Laasonen, Veera Leinonen, Jade Taina, Heidi Puro ja kommodori Sohvi Puro.
Jäsenristeilyt
Suunnitellut jäsenristeilyt toteutettiin viikoilla 23-24. Tekniikan puolella valmistelut, kuten myös kahden ensimmäisen risteilyn konepäällikkönä toimi Esko Härö ja komentosillalla päällikkönä Petri Korpivaara. Jälkimmäisen viikon jäsenristeilyillä konepäällikkönä toimi Timo Turunen ja komentosillalla päällikkönä Jaakko Puro. Petri Korpivaara toimi päällikkönä hiilien noutokeikalla.
Kauden ensimmäisen 7.6 järjestetyn risteilyn junailut hoiti puheenjohtaja, yhdessä Suomen Höyry-pursiseuran kommodori Sohvi Puron kanssa. Risteilyyn osallistui noin 50 yhdistysten jäsentä ja miehistössä oli 10 henkilöä sekä muutamia miehistötehtäviin perehtymässä olleita jäseniä. Monet vieraista olivat ensimmäistä kertaa aluksella risteilemässä. Seuraavan päivänä olimme hieman pienemmällä joukolla liikkeellä pitkäaikaisen tukijamme Kemppi Oy:n edustajien kanssa. Viikon 24 risteilyt olivat myös vuosittaisten tukijajäsentemme järjestämät perinteiset tapahtumat. Maija Vidqvistin ja tj. Nuutti Lehtikujan järjestämä Teollisuuden Vesi Oy:n kahdeksas vuosittainen risteilyväki täytti aluksen. Kevätkauden viimeisen yhteisristeilyn junailivat Puroplan Oy:n tj. Jaakko Puro sekä Musopia Oy:n tj. Topi Löppönen, sisarensa Paulan kanssa ja alus oli jälleen täysi risteilijöistä.
8.6.2023 Kemppi Oy:n henkilöstöä komentosillalla. Marko kallioinen, Jarno Hietanen, Jouni Malinen, Kimmo Makkonen, Marko Tastula, Mika Kolsi, Aarno Laine, Seppo Nissinen ja Jere Silvennoinen. Ennen kuvausta poistuivat Mikko Suominen ja Pasi Raekorpi.
14.6.2023 Teollisuuden Vesi risteily, Maija Vidqvist, Laura Heimonen ja Otto Järvinen
14.6.2023 Teollisuuden Vesi Oy, Riku ja Saara Vidqvist
14.6.2023 Teollisuuden Vesi Oy risteily, Johanna Laimio, tj.Nuutti Lehtikuja, Mikko Laitinen, Pirre Perasto
15.6.2023 Risteilyvieraita paluun jälkeen keskustelemassa.
15.65.2023 Jaakko ja Joona Puro komentosillalla Puheenjohtaja Pekka Snellman miehistön kiitos kierroksella, Sami Kurhela edustajana.
Hiilien nouto Hanasaaresta
15.6.2023 Hanasaari, Janne Peltonen, Olli Torvinen, Petri Korpivaara ja Jenni Ekholm.
Lastauksen aloitus
Paapuurin puolen hiiliboxi täytetty
22.6.2023 PS
Tiedote 16 15.05.2023
Turso – Vartiolaiva 55 – Lokki Sillilaiturissa
Kevätkunnostustoimet aluksella
Huhtikuussa Esko Härö apunaan Seppo Anttila ja Avo Mägi, aloittivat keväthuoltotyöt. Varsin pieni työryhmä ahersi useamman viikon ajan aluksella, lähinnä kone- ja kattilahuoneen töissä. Useita putkia uusittiin ja venttileitä huollettiin ja kattiloiden kunnostusta ja – maalaustöitä myös tehtiin.
Tekninen ryhmä teki keväällä yhteisen tarkastuksen aluksella ja tarvittavia huolto- ja korjauskohteita kirjattiin ylös ja tehtävien tärkeysjärjestystä arvioitiin. Samalla päätettiin myös kunnossapitotalkoiden järjestämisestä 12.-13.5.2023. Tiedotusta talkoista hoidettiin varsin laajalle joukolle yhdistyksen jäseniä, niin sähköpostilla kuin myös WhatsApp- ryhmissä.
Avo Mägi ja Esko Härö Seppo Anttila ja Esko Härö
Turson ja Lokin siirto
Kaupungin ja Skanskan kanssa tehdyn sopimuksen mukaan sekä s/s Turso, että s/s Lokki siirrettiin 4.5.2023
Sillilaituriin. Turso omalle paikalleen ja Lokki myös Sillilaituriin, Vartiolaivan eteen. Alusten siirrot järjesti,
Turson pitkäaikaisen tukijan Alfon Håkansin hinaajat, Kanter ja Jason. Turson alkuperäisen varustelulaiturin
korjaustyöt pitäisi alkaa vielä toukokuun aikana ruoppaustöillä ja koko laiturialueen korjaus tulee
ennakkotietojen mukaan kestämään vähintään pari vuotta.
Sillilaiturilla ollut saunalautta on rivistä poistunut ja saimme siirrettyä Turson takana ollutta m/s Jozina
alusta muutamia metrejä taaksepäin ja niin Tursolle, Vartiolaivalle sekä Lokille saimme hieman lisämetrejä
turvallisen rantautumisen onnistumiseksi. Tehtiin myös muutoksia ja lisäyksiä laiturin suojarenkaiden
määrään ja paikkoihin.
Talkoot 12.-13.5.2023
Perjantaina aloitettiin ensin vähän pienemmällä porukalla mutta lauantaina tuli väkeä lisää, yhteensä 17
henkilöä osallistui talkoisiin. Santtu Ahonen, Esko Härö ja Taru Laatu-Härö, Anni ja Matti-Esko Järvenpää,
Katri Kallio, Petri Korpivaara, Paula Lehto, Avo Mägi, Ari Reunanen, Kimmo Ruuskanen, Pekka Snellman,
Juha Särkkä, Timo Turunen, Veeti Viitikko ja Kari Viljakainen. Ensikertalaisia myös mukana. Valitettavasti
kaikki eivät näy kuvissa, koska osa ollut piilossa töiden parissa. Osaava siivousryhmä suoritti kaikkien
miehistö- ja muidenkin tilojen puhdistamiset. Konepuolella tekniset osaajat suorittivat välttämättömiä
huoltotöitä. Vedet- ja kemikaalit laitettiin kattiloihin ymv. Aluksen kansien pesut suoritettiin. Takakannen
suojapressun runko-osia korjattiin ja pinnat hiottiin ja lakattiin. ”Kesäpressu” pestiin huolella ja toimitettiin
vielä korjattavaksi, muutamien reikien takia, se asennetaan paikalleen heti kun saadaan se huollosta.
Yläkannen kaiteet hiottiin ja lakattiin. kaikille käsille riitti kyllä tehtävää, puhumattakaan siitä, että paljon on
vielä tehtäviä edessä, jos haluamme aluksen pysyvän teknisesti ja myös ulkoasultaan kunnossa.
Santtu Ahonen, Matti-Esko ja Anni Järvenpää, Sami Kurhela, Petri Korpivaara, Ari Reunanen,
Paula Lehto ja Taru Laatu-Härö. Timo Turunen ja Avo Mägi.
Katri Kallio
Petri Korpivaara, Antti Karppinen, Avo Mägi Veeti Viitikko ja Ari Reunanen Sami Kurhela
ja Santtu Ahonen
Kunnostus- ja ylläpito
Varsinaisen konetekniikan puolella on luonnollisesti jatkuvasti ylläpito- ja huoltotöitä, joita alan osaajat
joutuvat tekemään, niin ajoon valmistautumisen, kuin myös liikkumisen yhteydessä ja usein myös risteilyjen
jälkeenkin.
Lisäksi on paljon yksittäisiä kunnossapitokohteita, jotka eivät vaadi höyrytekniikan tuntemusta, mutta
tekeviä käsiä tarvitaan. Esim. kaikkien ovien pintojen hionnat ja lakkaukset täytyy suorittaa, samoin
vesisäiliön puurakenteiden pinnat on huollettava ja paljon on eri metallipintojen maalaustöitä. Myös koko
komentosiltakerroksen ulkoseinien maalaus odottaa vuoroaan. Uudessa miehistöhytissäkin on vielä
lopputöitä jäljellä. Tehtävien kohteiden listaa voisi jatkaa monilla yksityiskohdilla, eli töitä kyllä riittää.
Pyrimme laatimaan työ- ja tehtävälistaa salongin seinälle, josta voi valita itselleen sopivia tehtäviä.
Pohdimme paraillaan käytännön järjestelyjä mahdollisen kiinteän arki-illan sopimiseksi kunnostustöille.
Joka tapauksessa WhatsApp ryhmän kautta voidaan tiedotusta hoitaa ja mikäli olet halukas
ilmoittautumaan ryhmään, niin laita viesti puheenjohtajalle, niin lisäämme sinut ryhmään. On selvää, että
monet tehtävät ovat sellaisia, että niitä voi periaatteessa tehdä lähes koska vain silloin kun itselle sopii.
Kannattaa olla yhteydessä hallituksen jäseniin lisätietojen osalta. Tervetuloa mukaan huolehtimaan Turson
säilymisestä liikkuvana perinnelaivana.
Risteilymiehistö
Yhdistyksellä on oma ns. miehistön WhatsApp- ryhmä jonka kautta tiedotetaan tulevista risteilyistä ja myös
muistakin tapahtumista. Tähän ryhmään on mahdollista liittyä, mikäli miehistön tehtävät kiinnostavat.
Käytännössä ennen risteilyjä aluksella aloitetaan valmistelevat työt, useimmiten pari päivää ennen lähtöä ja
risteilyjen jälkeen miehistö varautuu myös laittamaan aluksen kuntoon, valmiiksi seuraavaa risteilyä varten.
Se käytännössä tarkoittaa useimmiten toimenpiteitä seuraavana päivänä, koska kattiloiden täytyy jäähtyä
huoltotoimia varten. Risteilyssä tarvitaan aluksen päällikön ja konemestarin lisäksi, lämmittäjät ja osaavat
kansimiehet. Turso tarjoaa hienon mahdollisuuden tulla perehtymään aidon höyrylaivan tunnelmaan ja
tekniikkaan sekä merenkulkutaitoihin jne. Vanhemmat, kokeneet miehistön jäsenet ovat valmiina
opastamaan tehtävissä. Miehistöjärjestelyjen osalta aluksen päällikköinä toimivat Jaakko Puro tai Petri
Korpivaara ja he kirjaavat halukkaat miehistönjäsenet listoilleen, ole heihin yhteydessä, mikäli olet halukas
liittymään miehistöön. petri.korpivaara@icloud.fi 0500 404 930 tai jaakko.puro@puroplan.fi 0400 409 621.
Aikataulut WhatsApp ryhmässä.
2023.05.15 Pekka Snellman
Tiedote 15 01.03.2023
Vuosikokous
Turso yhdistyksen vuosikokous järjestettiin etäkokouksena 28.2.2023, johon hallituksen lisäksi osallistui pieni joukko aktiiveja kannatusjäseniä. Yhdistyksen puheenjohtajana jatkaa Pekka Snellman ja muut hallituksen jäsenet ovat Esko Härö, Petri Korpivaara, Jaakko Puro, Ari Reunanen, Kimmo Ruuskanen, Jarmo Saramies, Rami Wirrankoski sekä yhdistyksen uusi sihteeri Jenni Ekholm. Jukka Kallio, joka on toiminut viimeiset 14 vuotta Helsingin Sataman edustajana hallituksessa, eroaa eikä hänen tilalleen ole vielä toistaiseksi nimetty ketään, mutta hallituspaikka Helsingin Sataman edustajalle on varattu.
Jäsen- ja liittymismaksut päätettiin pitää ennallaan. Yksityinen kannatusjäsen, liittyminen 20 € ja jäsenmaksu 30 € ja yhteisöjäsenen liittyminen on 500 € ja jäsenmaksu 250 €.
Toimintakertomuksessa ja -suunnitelmassa tuotiin esiin se, että viime vuonna toteutettu, keulassa olevan miehistöhytin valmistustyö, oli ennakoitua suurempi urakka ja rasitti yhdistyksen taloutta siten, että pystyimme tekemään kauden aikana aluksella ainoastaan välttämättömät kunnostustyöt. Eli rästissä on paljon yleiseen kunnossapitoon liittyviä töitä, puuosien lakkauksia, pintojen puhdistuksia ja -maalauksia ymv. Tekniikan puolelta on myös kartoitettu pitkä lista erilaisia välttämättömiä tehtäviä ja toimenpiteitä tulevalle kaudelle.
Tursolla on tarkoitus toteuttaa n. 10 jäsenristeilyä vuoden aikana, niistä pääosa toteutetaan toukokuun lopun ja juhannuksen välisenä aikana sekä sitten myös tilanteen mukaan elo-syys-lokakuussa. Keskikesän ajan Turso seisoo Sillilaiturissa, omalla paikallaan koska suuri osa miehistöstä ja aktiiveista touhuavat ja liikkuvat tuolloin muilla höyrylaivoilla.
Kunnostus- ja ylläpitotyöt
Viimesyksynä perustettiin toimintaryhmiä, jotka ovat hoitaneet talven aikana valvontatehtävät aluksella, ennakkoon sovittujen viikkoaikataulujen mukaan. Tursolla on käyty tarkastamassa säännöllisesti, että aluksen kiinnitykset, pressut, lämmitykset ja muutkin tarkastettavat kohteet ovat kunnossa. Lunta on tietysti jouduttu poistamaan alukselta useaan kertaan, erityisesti takakannen suojapressun päältä. Ryhmät hoitavat valvontaa kevätkunnostus vaiheeseen asti.
Kuten edellä mainittiin, on suuri määrä erilaisia töitä tehtävänä. Normaalien kunnostustöiden lisäksi on huomioitava se, että koska kyseessä on liikkuva perinnelaiva, niin risteilyjen toteuttaminen edellyttää myös aina ennen ajoja, valmistautumisia ja järjestelyjä, muutaman päivän ajan, ennen liikkumisia ja vastaavasti toimenpiteitä risteilyjen jälkeen, jotta alus voidaan jättää laituriin hyvässä kunnossa odottamaan seuraavaa ajoa.
Kaikille kunnostustöihin mukaan tuleville harrastajille löytyy varmasti kullekin sopivia tehtäviä, niitä voidaan tehdä myös arkipäivinä iltaisin. Tulemme järjestämään kevään aikana myös viikonlopputalkoot, jolloin voisimme suuremmalla joukolla osallistua kunnostustöihin. Myös tekniikan puolella aluksella tehdään töitä, ennen liikkeelle lähtöä. Talkoista ja/tai muista aikatauluista ylläpitoasioiden osalta lisätietoja antavat Ari Reunanen tai Esko Härö. Toimintaryhmiin liittyneet saavat myös WhatsApp viestit tilanteesta.
Päävastuullisena kone- ja ylläpitopäällikkönä toimii Ari Reunanen ja jäseninä Esko Härö, Petri Korpivaara, Jaakko Puro ja Kimmo Ruuskanen, jotka yhdessä sopivat käytännön toimista.
Ilmoittaudu mukaan toimintaan
Tarvitsemme lisää aktiiveja niin kunnossapitoon kuin miehistöön. Turson toimintaan osallistuminen mahdollistaa myös perehtymisen normaalin ylläpidon lisäksi, erityisesti höyrytekniikkaan ja myös merenkulun yleisiin taitoihin. Toiminnassa on mukana monia höyrypursiseuran todellisia osaajia, jotka ovat valmiita kouluttamaan ja opastamaan höyrylaivan saloihin. Mukanaolo toiminnassa mahdollistaa myös konepuolen praktiikan saamiseen. Kun saamme riittävän joukon aktiiveja mukaan, on työt aluksella ja risteilyissä helpompi toteuttaa niin, ettei hienosta harrastuksemme tule liian raskasta pienelle ylläpitojoukolle. Laita lyhyt viesti puheenjohtajalle ja/tai keskustele Turson hallituksen jäsenten kanssa aiheesta. perinnelaiva@turso.fi
Tilanne Hietalahdenrannassa
Edellisen tiedotteen jälkeen on saatu lisätäsmennyksiä Hietalahdenrannan tilanteesta. Suunniteltu laituriremontti alkanee toukokuun jälkeen, mutta korjaussuunnitelmaa on muutettu siltä osin, että ravintolalaivaa ei tarvitse siirtää. Ainoastaan s/s Turso siirtyy Sillilaituriin ja s/s Lokin tilanne on vielä osittain auki, tavoite on kuitenkin se, että alus voisi sijoittua Hietalahdenrantaan.
Samoin tiedossa on, että Hietalahdenrannan kaavasuunnitelma, jonka piti olla valmis viime vuoden loppuun mennessä, on saanut lisäaikaa, eikä mitään tarkkaa varmuutta aikataulun osalta ole. Käytännössä tämä tarkoittaa joka tapauksessa sitä, että lopullisen perinnelaivalaiturialueen varmistuminen siirtyy edelleen. Vanhan telakka-altaan korjaukset ovat jatkuneet talven ajan ja ilmeisesti syksyyn mennessä työt pitäisi olla valmiit. Telakan portit poistetaan ja allas täytetään vedellä.
1.3.22023 / PS
Tiedote 14 16.12.2022
Laiturialue
Kuten edellisessä tiedotteessa nro 13 kerrottiin, niin Turso siirrettiin vanhaan varustelulaituriinsa takaisin, talven ajaksi. Sillilaiturissa aluksella oli tuulen ja vedenkorkeuden vaihtelujen takia ongelmia. Saimme kuitenkin melko pian siirron jälkeen kaupungilta ilmoituksen siitä, että pitkään odotettu laiturialueen remontti alkaisi alkukeväästä, joka tarkoitti, että alukset on siirrettävä alkukevääksi pois. Siirtokehotus koski Tursoa, Lokkia sekä ravintolalaivaa. Kaupunki on tietysti luvannut järjestää väistölaiturit aluksille, sillä laiturialue valmistuu vasta vuoden 2024 lopulla eli kyse on kahdesta talvesta. Jos työt alkaisi pian vuodenvaihteen jälkeen olisi aluksien siirto hoidettava ennen kuin koko lahti on vahvasti jäässä. Selvittelyjen jälkeen Tursolle ja Lokille varmistui paikka telakan pistolaiturista, aivan Turson nykyistä paikkaa vastapäätä, kuitenkin niin, että alukset siirtyvä purjehduskauden alettua pois telakan laiturista. Turso takaisin Sillilaituriin ja Lokki mahdollisesti Pohjoissatamaan. Ravintolalaivan sijaintipaikka ei ole vielä varmistunut. Selvittelyjen yhteydessä saimme tiedon, että laituriremontin alku siirtyy kuitenkin ensi toukokuulle, joten alukset voivat olla paikoillaan talven yli. Laituriremontin arvioitu kestoaika on vuoden 2024 loppuun. Tässä vaiheessa on kyse remontin osalta lähinnä vanhan telakka-altaan ja osin ravintolaivan välisestä laiturialueesta. Pääosin kuvassa näkyvä laiturialue. Muilta osin ratkaisut odottavat koko Hietalahden uuden kaavoituspäätöksen varmistumista.
16.12. otettu kuva, telakan pistolaiturin suunnalta. Turso ja Lokki omilla paikoillaan.
Talvikunnossapito
Olemme muodostaneet tässä vaiheessa viisi ns.talomies/kunnossapitoryhmää, jotka hoitavat/vastaavat
omalla viikollaan Turson valvonnan, eli aluksella käydään paikalla vähintään viikoittain tarkastamassa, että
kaikki on aluksella ok ja tehdään ohjeitten mukaiset valvontatoimet ja tarkastukset, käyntien yhteydessä.
Järjestely on juuri aloitettu. Lisää halukkaita harrastajia otetaan mukaan ja perehdyttäminen järjestetään.
Tiedote 13 14.11.2022
Miehistöhytin jatkotyöt aloitettiin syyskuun alussa ennen Tallinnan risteilyä, mutta töitä ei ehditty saada valmiiksi ja työt jatkuivat lokakuun alussa. Hytin levytykset, listoitukset, sänkyjen valmistamiset ym olivat varsin iso urakka ammattitimpureillekin. Nyt hytti on saatu pääosin valmiiksi, joitain viimeistelytöitä jää vielä kevääksi samoin kuin sähkötytöt. Työt suoritti Vikholmi OÜ, Aarne Tuisk miehistöineen.
Vanha tavarakontti laiturilla hävitettiin ja tavarat inventointiin ja säilytettävät tavarat siirrettiin telakan alueella olevaan konttiin ja samalla kolmen miehen talkooporukalla 20.10 siivottiin myös Turson vanha laiturialue. Kaatopaikalle riitti vietävää. Laiturille jäi ainoastaan vanha Taifunin kylkilevynpala, joka siirretään myös myöhemmin konttiin säilytettäväksi. Työt jatkuivat 2.11 jolloin tyhjennettiin aluksen septitankit, irrotettiin takakannen suojapressu korjattavaksi ja tilalle laitettiin korjattu talvipressu.
Urakkamiehet: Esko Härö, Seppo Anttila ja Pekka Snellman
Hiilien noutokeikan miehistö 23.9 ennen Helsingin Höyrylaivatapahtumaa
Veeti Viitikko, Jenni Ekholm, Sampo Rajala, Eskö Härö, Kimmo Ruuskanen, Asko Grönholm, Petri Korpivaara ja Pekka Snellman
Aluksen siirto vanhaan laituripaikkaan;
Turson uusi paikka Sillilaiturissa on mernekäynnin kannalta hankala, vedenkorkeus saattaa vaihdella varsin paljon ja koska tuuli pääsee tulemaan lähes suoraan avomereltä päin se aiheutta voimakasta heiluntaa alukselle. Viime risteilyn jälkeen aluksen vedenkorkeuden muutosten takia tuuli pääsi hankaamaan aluksen kylkeä kivilalaituriin. Laiturille täytyy saada lisää ja eri korkeudelle törmäyssuojia. Ne pyritään korjaamaan kevään aikana. Keskusteliimme Skanskan edustajien kanssa sopivasta paikasta vanhassa laiturissa ja käytännössä Turson vanha laituripaikka on paras, eikä se ole siinä rakennushankkeiden tiellä. Alus siirrettiin 14.11 vanhaan paikkaansa. Siirron suoritti tukijamme Alfons Håkans’in hinaaja H.Kanter. Alus pidetään toistaiseksi siinä ja ennen seuraavaa lämmitystä se siirretään takaisin omalle paikalleen Sillilaiturissa.
Tiedote 12 03.09.2022
Tursolla tehtiin kesäkauden alussa viikolla 23 useampi jäsenristeily ja käytiin tankkaamassa myös hiiliboxit täyteen. Sen jälkeen alus seisoi laiturissa kaupunkilaisten nähtävillä keskikesän. Aloitimme 25.8 aluksen valmistelun tulevaa katsastusta varten ja talkooporukalla saatiin 26.-28.8 toteutettua tekniikan huoltoa ja suoritettiin myös aluksella erilaisia maalaus- ja siivoustöitä. Tarkoitus oli käydä aluksen kunto huolellisesti läpi, koska tiedossa oli lähtö tilatulle jäsenristeilylle Tallinnaan. Elo- syyskuun vaiheessa aloitettiin myös kesken olleen miehistöhytin seinien levytykset ja sänkyjen teko. Projekti on jo varsin pitkällä ja ilmeisesti lokakuun lopulla saadaan lopputyöt valmiiksi. Lisämajoitustilat 6:lle miehistönjäsenelle ovat tietysti hyvä lisä varsin niukoille miehistötiloille.
Syyskuun 6 aloitettiin aluksen lämmitys tulevaa Talliinan risteilyä varten. Saimme keskiviikkona 7.9 vieraita Ruotsista. Sveriges Ångbåtsföreningen’in puheenjohtaja Kjell Nordeman ja varapuheenjohtaja Anne Sofie Eriksson tulivat lämmitystöihin. Kjell on ollut aikaisemminkin mukana Turson Tallinnan reissulla ja lähti mukaan myös nyt. Anne palasi Ruotsiin ennen lähtöämme. Hän on myös pestissä Ruotsissa ison matkustajahöyrylaivan lämmittäjänä.
Lentosatama – Viron merimuseo
Lähtö Tallinnaan, Viron merimuseon laituriin tapahtui perjantaina 9.9 klo 10 ja saavuimme laituriin klo 17. Keli oli poikkeuksellisen leuto, sää aurinkoinen ja meri lähes tyyni. Meillä oli mukana suuri joukko Suomen Museoviraston henkilöstöä ja 16 hengen miehistö. Paluulähtö oli sunnuntaina 11.9 klo 10 ja keli merellä oli edelleen varsin samanlainen kuin mennessä, saavuimme Hietalahteen klo 17. Viron merimuseon palvelu oli vanhaan malliin mukaan erinomaista. Asioitamme hoitivat Eero Rang, Lauri Väinsalu ja Teele Saar. Valtaosa miehistöstä kävi myös tutustumassa merimuseoon, Eero Rangin opastuksella vaikka meistä monet ovat olleet seillä jo useamman kerran. Lentosatama -Viron merimuseo on näyttävä kokonaisuus ja suositeltava vierailukohde.
Miehistö vietti yhteisen illan Lore Bistroo – ravintolassa, reilun 5 min. kävelymatkan päässä satamasta, nauttien hyvin ansaitusta illallisesta, hyvän ruuan ja juoman kera.
Helsingin Höyrylaivatapahtuma lauantaina 24.9.2002
Helsingin Perinnelaivasatama ry järjestää yhdessä Suomen Höyrypursiseura ry:n ja Suomen Laivahistoriallisen seuran kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa. Paikka on uusi, eli alukset ovat Sillilaiturissa, Hietalahdenlaituri 1.
Alukset s/s Turso ja s/s Lokki lähtevät kutsuvierasristeilylle satamasta klo 10 ja palaavat laituriin klo 13:00.
Kutsuvieraitten poistuttua aluksilta ne ovat avoinna yleisölle klo 16 saakka. Tervetuloa tutustumaan aitoihin, hienoon kuntoon entisöityihin perinnehöyrylaivoihin.
Tiedote 11 01.08.2022
Monivaiheisten neuvottelujen ja järjestelyjen lopputuloksena on vihdoin saatu tehtyä
1.6.2022 alkaen Helsingin kaupungin Kulttuuri ja vapaa-ajan toimialan sekä Helsingin
Perinnelaivasatama ry:n kanssa alusvuokrasopimus, Hietalahdenrannan Sillilaiturista
Toistaiseksi perinnelaivalaituriin mahtuu ainoastaan s/s Turso. Alus on sijoittunut
Vartiolaiva 55:n ja m/s Jozinan väliin.
Jatkossa on tavoitteena saada laiturialuetta laajennettua alkuperäisen suunnitelman
mukaan useammalle alukselle. Hietalahdenrannan keskeneräisten suunnitelmien takia
lopullista ratkaisua joudumme vielä kuitenkin odottamaan.
Aluksen osoite: Hietalahdenlaituri 1, 00180 Helsinki (Sillilaituri)
Alus siirrettiin 6.6 uuteen laituripaikkaan ja viikon alussa kävimme Hanasaaressa
täyttämässä hiiliboxit ja suoritettiin viikon aikana useampi jäsenristeily, joiden jälkeen
aluksen laitettiin kesätauolle. Ohessa kuva uudesta laituripaikasta sekä 10.6 jäsenristeilyn
miehistö.
Tiedote 10 10.03.2022
Turso yhdistyksen vuosikokous pidettiin etäkokouksena 10.3.2022. Kokouksessa hyväksyttiin edellisen vuoden tilinpäätös ja keskusteltiin tulevan kesän toimenpiteistä, niin itse aluksen kunnostuksen osalta kuin myös tulevista jäsenristeilysuunnitelmista. Varsin tärkeä asia liittyi laiturikysymykseen, jonka osalta tilanne on selkiintymässä ja alustavasti on jo kaupungin kanssa sovittu, että Turso saa uuden pysyvän paikan Sillilaiturista. Sopimus tehdään 1.5 tai 1.6 alkaen, kunnes laituripaikalla nyt oleva alus on saatu siirrettyä. Keskustelut jatkuvat kuitenkin kaupungin kanssa edelleen, perinnelaivalaiturille tarvittavasta alueesta, johon mahtuisi myös s/s Lokki ja mahdollisesti kolmaskin alus. Kevätkunnostustyöt tehdään Turson vanhalla laituripaikalla.
Yhdistyksen edellinen hallitus jatkaa eli, puheenjohtajana Pekka Snellman, jäseninä Esko Härö,
Ari Reunanen, Kimmo Ruuskanen, Jukka Kallio, Jarmo saramies ja Rami Wirrankoski, joka toimii myös yhdistyksen sihteerinä. Hallituksen työskentelyyn osallistuu edelleen Petteri Korpivaara ja Jaakko Puro. Hallituksen pitkäaikainen sihteeri Poku Sipola jää pois.
Kannatusjäsenmaksut:
Kannatusjäsenmaksut pidetään ennallaan.
Yksityisjäsenen liittyminen 20,00 € ja vuosimaksu 30,00 €
Yhteisöjäsenen liittymismaksu 500,00 € ja vuosimaksu 250,00 €.
Yhdistyksellä on käytössä porcountor-jäsenrekisteriohjelma, jonka ylläpidon, kuten myös yhdistyksen kirjanpidon hoitaa NumerotON Oy. Kannatusjäsenmaksulaskut lähetetään pääosin sähköpostitse ja mikäli huomaatte virheitä yhteystiedoissa, pyydämme ystävällisesti ilmoittamaan mahdollisista muutoksista puheenjohtajalle tai sihteerille. Jäsenrekisteritiedot on siirretty edellisestä ohjelmasta.
Kesän 2022 jäsenristeilyt:
Jäsenristeilyjen osalta emme vielä ole voineet tehdä tarkempia suunnitelmia, mutta tarkoitus on saada Turso taas liikkeelle. Alukselle tehdään normaalit katsastukset, huolto- ja kunnostustyöt, jotka aloitetaan varsinaisesti huhtikuun lopulla, tavoitteena saada alus kuntoon viimeistään toukokuun loppupuolelle. Oletamme, että alus saadaan suunnitelman mukaan käyttökuntoon eikä koronavirus tai muut syyt ole enää liikkumisen esteenä.
No.9 18.12.2021
Turso on seissyt Korona epidemian takia laiturissa lokakuun lopusta 2019 lähtien ja samoin tilanne on ollut kotisivuilla näkyvien jäsentiedotteiden osalta, edellinen päivitys oli 1.8.2019. Luonnollisesti normaalia tiedottamista kuitenkin on jäsenistölle hoidettu, lähinnä tapaamisten ja sähköpostien välityksellä. Kotisivuille on tehty myös selkeyden vuoksi muutamia muutoksia. Otsikko Info on muutettu ”jäseneksi” otsikoksi, koska sivun kautta lähetetään jäsenhakemukset. Jäsentiedotteet on muutettu ”jäsenille” otsikoksi. Media osioon on lisätty artikkeleita Turson vaiheista vuodesta 2004 lähtien. Alla lisäksi lyhyesti yhteenvetoa kahden vuoden aikana tapahtuneista keskeisistä seikoista Tursoon ja perinnelaivalaituriin liittyen.
Lue lisää
No.8 01.08.2019
Turson kotisivut ovat nyt uudistettu. Teknisen toteutuksen on tehnyt Intendit Oy/Sami Ryyppö. Vanhaa aineistoa on karsittu ja ryhmittely on osin uudistettu. Uusissa sivuissa on erityisesti Lokikirja- ja Media osioissa varsin vähän aineistoa, mutta sinne tullaan vähitellen lisäämään Turso yhdistyksen taipaleelta tärkeitä menneitä tapahtumia ja aineistoja. Vanhojen sivustojen tapahtuma- ja lokikirjaosiot on yhdistetty. Uusia ominaisuuksia ovat tietysti Facebook ja Instragram , jonne myös kuvatut videot tulevat näkyviin.
Samassa yhteydessä Turson sähköpostiosite myös muuttuu. Uusi osite on perinnelaiva@turso.fi. Toivottavasti uusien sivujen käyttö ja hyödyntäminen on nyt helpompaa. Sivuja luonnollisesti kehitetään edelleen tarpeen ja toivomusten mukaan.
Jäsenristeily Tallinnaan 23.-25.8.2019
Olemme lähettäneet kesäkuun alussa kaikille jäsenille sähköpostitse kutsun jäsenristeilylle Tallinnaan. Kutsussa on tarkemmat ohjeet järjestelyistä ja ilmoittautumisesta.
- Alus lähtee Helsingistä perjantaina 23.8. aamulla kello 10:00 Hietalahdesta.
- Matka Tallinnaan kestää noin seitsemän tuntia.
- Matkalle voi varata etukäteen meriaterian juomineen (mehu, vesi).
- Matkan aikana esitys S/S TURSON historia, nykypäivä ja tulevaisuus
- Mahdollisuus osallistua laivatyöhön
- Turso palaa Helsinkiin sunnuntaina 25.8. Perillä Hietalahdessa laiva on noin kello 18.
Voimme ottaa miehistön lisäksi jäseniä alukselle yhteensä 50 henkilöä ja koska paikkoja on rajoitetusti toivomme teidän tekevän varauksenne mahdollisimman pikaisesti. Varaamme paikat ilmoittautumisjärjestyksessä.
Risteily on mahdollista tehdä myös yhteen suuntaan, Helsinki – Tallinna tai Tallinna – Helsinki. Jokainen vieras hoitaa itse varaukset muihin laivoihin ja tietysti yöpymisiin Tallinnassa.
Ilmoittautumiset ja ateriavaraukset toivomuksineen sähköpostitse perinnelaiva@turso.fi. Annamme myös mielellään lisätietoja matkasta.
Ystävällisin terveisin
Pekka Snellman, puheenjohtaja
0400 737 849pekka.pe.snellmanb@gmail.com
No.7 21.03.2019
Vuosikokous
Yhdistyksen vuosikokouksessa käsitellään seuraavat asiat:
- kokouksen avaus
- valitaan kokouksen puheenjohtaja, sihteeri, kaksi pöytäkirjantarkastajaa ja tarvittaessa kaksi ääntenlaskijaa
- todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
- hyväksytään kokouksen työjärjestys
- esitetään tilinpäätös, vuosikertomus ja toiminnantarkastajan lausunto
- päätetään tilinpäätöksen vahvistamisesta ja vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle ja muille vastuuvelvollisille
- vahvistetaan toimintasuunnitelma, tulo- ja menoarvio sekä liittymis- ja jäsenmaksujen suuruudet
- valitaan hallituksen puheenjohtaja ja muut jäsenet
- valitaan toiminnantarkastaja ja varatoiminnantarkastaja
- käsaitellään muut kokouskutsussa maintut asiat
No.6 24.03.2018
Haluan omasta ja koko yhdistyksen puolesta esittää parhaat kiitokset mukanaolosta olla varmistamassa historiallisen Turso aluksen säilyminen liikkuvana perinnelaivana.
Yhdistyksen vuosikokous pidettiin Tursolla 22.3.2018.
Vanha hallitus jatkaa, puheenjohtajana toimii Pekka Snellman, sihteerinä Poku Sipola ja muut jäsenet ovat Esko Härö, Jukka Kallio, Kimmo Ruuskanen, Jarmo Saramies ja Rami Wirrankoski.
Yhdistyksen kannatusjäsen- ja liittymismaksut vuodelle 2018 ovat entiset. Liittymismaksu yksityisjäsenelle on 20€ ja yhteisöjäsenelle 500€ ja vuosimaksut yksityisille 30€ ja yhteisöille 250€.
Yhdistyksen kokouksessa todettiin, että rahoituksen osalta tilanne on edelleen varsin haasteellinen. Olemme saaneet kuitenkin edellisen vuoden aikana hoidettua kaikki telakoinnin aiheuttamat kustannukset sekä kaikki muutkin velvoitteet. Aluksen tultua entisöintityön osalta ”valmiiksi” on tuen löytäminen aluksen ylläpitoon ja käyttöön edelleen huomattavan vaikeaa. Turso on entisöity liikkuvaksi alukseksi ja on aivan luonnollista, että sen ylläpitoon liittyy jatkuvaa huolto- ja kunnossapitotöitä. Aluksen valvonta myös talvikautena edellyttää säännöllisiä tarkastuskäyntejä ja toimenpiteitä aluksella.
Tiukan rahoitustilanteen vuoksi emme saaneet viime syksynä valmiiksi keulaan suunniteltua miehistöhyttiä, ja sen lopputyöt pyrimme saamaan valmiiksi kuluvan vuoden aikana. Kattiloiden esilämmitysjärjestelmä on myös tarkoitus toteuttaa. Lisäksi erilaisia huolto- ja korjauskohteita on hoidettava kuntoon ennen kevään ensimmäistä risteilyä.
Rahoituksen hoitamiseksi jäsenristeilytulot sekä jäsenmaksut ovat varsin tärkeät.
Toivottavasti voit hyödyntää eri jäsenristeilyjen vaihtoehtoja. Tarkempia tietoja jäsenristeilyistä puheenjohtajalta tai sihteeriltä!
No.5 07.03.2018
Vuosikokous
Yhdistyksen vuosikokouksessa käsitellään seuraavat asiat:
- kokouksen avaus
- valitaan kokouksen puheenjohtaja, sihteeri, kaksi pöytäkirjantarkastajaa ja tarvittaessa kaksi ääntenlaskijaa
- todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
- hyväksytään kokouksen työjärjestys
- esitetään tilinpäätös, vuosikertomus ja tilintarkastajien lausunto
- päätetään tilinpäätöksen vahvistamisesta ja vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle ja muille vastuuvelvollisille
- vahvistetaan toimintasuunnitelma, tulo- ja menoarvio sekä liittymis- ja jäsenmaksujen suuruudetvalitaan hallituksen puheenjohtaja ja muut jäsenet
- valitaan yksi tai kaksi tilintarkastajaa tai toiminnantarkastajaa taikka yksi tai kaksi varatilintarkastajaa tai varatoiminnantarkastajaa.
- käsitellään muut kokouskutsussa mainitut asiat.
No. 4 11.09.2017
Tapahtumaan ovat ilmoittautuneet seuraavat alukset: Turso, Tornator II, Lokki, Norrkulla, Lalli ja mahdollisesti Strix.
Osa aluksista ajaa perjantaina 29.9 kauppatorille Pakkahuoneen laituriin. Tavoite olla laiturissa viimeistään klo 19. Illalla ei ole yleisötapahtumaa, pyrimme järjestämään miehistölle iltaohjelmaa.
Lauantaina 30.9 Turso lähtee Hietalahdesta klo 10:00 ja liittyy samaan aikaan kauppatorilta lähtevien alusten joukkoon. Risteily kestää noin 2-3 tuntia ja alusten tulisi olla Hietalahdessa klo 13:00, jolloin on alusten yhteisvihellys. Alukselle tulee muutamia kutsuvieraita ja yhdistyksen jäsenet ovat tietysti tervetulleita risteilylle. Ilmoittautuminen sihteeri Poku Sipolalle.
No. 3 28.08.2017
Turso on ollut liikkumatta juhannuksen jälkeen, eikä aluksella ole tehty kesän aikana normaalien tarkastuskäyntien lisäksi muita toimenpiteitä. Suunnitteilla on alkavan syksyn aikana suorittaa muutamia jäsenristeilyjä, joista alustavasti ennakkotietona seuraavaa.
tiistaina 5.9.2017 lähdemme noutamaan hiiliä Hanasaaresta, lähtö tapahtunee n. klo 10 ja paluu takaisin Hietalahteen.
tiistaina 5.9.2017 aluksella on kokousvieraita klo 18:00… 20:00.
keskiviikkona 6.9.2017 aamupäivällä lähdemme Vuosaareen, josta otamme vastaan klo 14:00 Helsingin Sataman henkilöstöä jäsenristeilylle. Ajamme Vuosaaresta Kauppatorille, jossa vieraat poistuvat alukselta noin klo 16-17:00. Turso ajetaan sen jälkeen takaisin Hietalahteen. Menomatkalla Vuosaareen mukana on muutama henkilö elokuvan tekijöitä, jotka kuvaavat Tursoa Helsingin maisemissa omaa elokuvaansa varten. Edellisenä iltana kuvausryhmä käy kuvaamassa lämmittäjän toitä kattilahuoneessa.
keskiviikkona 13.9.2017 klo 16:00 – 20:00 on varattu jäsenristeily, lähtö ja paluu tapahtuu Hietalahdesta.
perjantai-lauantai 29 – 30.9.2017 on suunnitteilla Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Helsingin Höyrylaivatapahatuma. Ohjelman suunnittelu on vielä kesken, mutta tarkoitus on ajaa kauppatorille perjantaina 29.9, jossa alukset voisivat “yöpyä”. Alukset suorittavat omat risteilynsä lauantaina ja palaavat omiin satamiinsa oman ohjeman mukaan. Yleisölle varataan tietysti mahdollisuus tutustua aluksiin tapahtuman aikana.
Tarkempi ohjema aikatauluineen täsmentyy lähiaikoina ja niistä tiedotetaan jäsenistöä mahdollisimman ajoissa!
Nro. 2 29.03.2017
VAIN YKSI PALASI TAKAISIN, Höyrylaiva Turson 70 ensimmäistä vuotta kirja on saanut hyvän vastaanoton alan harrastajien keskuudessa. Kirja on varsin kattava teos sotakorvausalus Turson värikkäästä historiasta ja noin 10 vuoden entisöinti- ja kunnos-tusprojektista. Mukana on lisäksi artikkelit Turson juhlaristeilyistä. Alus vieraili Pietarissa 2011, Tallinnassa Merimuseon avajaisissa 2012 ja Höyryjäänmurtaja Suur Töll’n 100 vuotisjuhlissa 2014 sekä viime kesänä Kotkan Meripäivien yhteydessä Merimuseo Vellamon vieraana Kotkassa.
Kirjan historiaosuuden on kirjoittanut laivahistoriantutkija ja -kirjailija Matti Pietikäinen. Hän oli aktiivisesti mukana yhdistyksen toiminnassa sen alusta lähtien. Hän menehtyi vaikeaan sairauteen keväällä 2015. Matin poismenon johdosta teoksen on koonnut ja taittanut painokelpoiseen asuun yhdistyksen hallituksen jäsen ja Laiva-lehden päätoimittaja Rami Wirrankoski avustajina Ari Reunanen ja allekirjoittanut. Kovakantisen kirjan sivumäärä on 204 ja sen koko on 210 x 250 mm
Hanki kirja itsellesi, lahjaksi ystävillesi tai liiketuttavillesi!
Kirjan hinta jäsenille on 30,00 €/kpl + toimituskulut!
Toivottavasti voit olla myös kirjoja hankkimalla tukemassa Turson tulevaisuutta, sillä kirjan tuotto käytetään kokonaisuudessaan Turson ylläpitoon.
Tilauksen voi lähettää puheenjohtajalle tai sihteerille!
Ystävällisin terveisin
Satamajäänsärkijä s/s TURSO yhdistys ry
Pekka Snellman
Nro. 1 29.03.2017
Yhdistyksen vuosikokous pidettiin Tursolla 8.3.2017. Vanha hallitus jatkaa, täydennettynä Kimmo Ruuskasella. Puheenjohtajana toimii Pekka Snellman, sihteerinä Poku Sipola ja muut jäsenet ovat Esko Härö, Jukka Kallio, Jarmo Saramies, Rami Wirrankoski sekä Kimmo Ruuskanen. Yhdistyksen kannatusjäsen- ja liittymismaksut ovat edelleen entiset. Jäsenmaksu yksityisjäsenille 30,00 € ja yhteisöjäsenille 250,00 €.
Yhdistyksen kokouksessa todettiin, että rahoituksen osalta tilanne on varsin haasteellinen, johon osaltaan vaikuttaa viime keväänä tehty telakointi. Pohja maalattin ja vedenalainen tekniikka huollettin. Samoin viime vuonna aloitetun miehistöhytin alkutyöt vaativat paljon panostuksia. Nyt kun alus on saatu entisöityä ”valmiiksi” niin tuen löytäminen aluksen ylläpitoon ja käyttöön on huomattavasti vaikeampaa. Turso on entisöity liikkuvaksi alukseksi ja on aivan luonnollista, että ylläpitoon liittyy jatkuvaa huoltoa ja kunnossapitotöitä. Samoin aluksen valvonta on ympärivuotista. Tavoiteena on kuluvan vuoden aikana saada valmiiksi keulaan suunniteltu miehistöhytti. Lisäksi hyttitilojen lämmitysjärjestelmät pyritään rakentamaan ja monia muitakin huolto- ja korjaus-kohteita on suunnitteilla, mikäli saamme rahoituksen riittämään.
Pyrimme saamaan yhdistykseen lisää niin yksityisä- kuin yhteisökannatusjäseniä. Toivottavasti nykyinen jäsenistö osaltaan saa myös hankittua uusia kannatusjäseniä ja aktiiveja varmistamaan Turson tulevaisuus liikkuvana perinnelaivana.
Miehistön koulutustilaisuudet 10-11.6 ovat vielä suunnittelussa ja niistä tiedotamme erikseen, kun ohjelmat ja aikataulut varmistuvat.
Tarkempia tietoja jäsenristeilyistä puheenjohtajalta tai sihteeriltä!
Ystävällisin terveisin
Satamajäänsärkijä s/s TURSO yhdistys ry
Pekka Snellman