Jäsenille

Tiedote 16 15.05.2023

Turso – Vartiolaiva 55 – Lokki Sillilaiturissa

Kevätkunnostustoimet aluksella

Huhtikuussa Esko Härö apunaan Seppo Anttila ja Avo Mägi, aloittivat keväthuoltotyöt. Varsin pieni työryhmä ahersi useamman viikon ajan aluksella, lähinnä kone- ja kattilahuoneen töissä. Useita putkia uusittiin ja venttileitä huollettiin ja kattiloiden kunnostusta ja – maalaustöitä myös tehtiin.
Tekninen ryhmä teki keväällä yhteisen tarkastuksen aluksella ja tarvittavia huolto- ja korjauskohteita kirjattiin ylös ja tehtävien tärkeysjärjestystä arvioitiin. Samalla päätettiin myös kunnossapitotalkoiden järjestämisestä 12.-13.5.2023. Tiedotusta talkoista hoidettiin varsin laajalle joukolle yhdistyksen jäseniä, niin sähköpostilla kuin myös WhatsApp- ryhmissä. 

       
Avo Mägi ja Esko Härö                                                                           Seppo Anttila ja Esko Härö

  
 

Turson ja Lokin siirto

Kaupungin ja Skanskan kanssa tehdyn sopimuksen mukaan sekä s/s Turso, että s/s Lokki siirrettiin 4.5.2023
Sillilaituriin. Turso omalle paikalleen ja Lokki myös Sillilaituriin, Vartiolaivan eteen. Alusten siirrot järjesti,
Turson pitkäaikaisen tukijan Alfon Håkansin hinaajat, Kanter ja Jason. Turson alkuperäisen varustelulaiturin
korjaustyöt pitäisi alkaa vielä toukokuun aikana ruoppaustöillä ja koko laiturialueen korjaus tulee
ennakkotietojen mukaan kestämään vähintään pari vuotta.
Sillilaiturilla ollut saunalautta on rivistä poistunut ja saimme siirrettyä Turson takana ollutta m/s Jozina
alusta muutamia metrejä taaksepäin ja niin Tursolle, Vartiolaivalle sekä Lokille saimme hieman lisämetrejä
turvallisen rantautumisen onnistumiseksi. Tehtiin myös muutoksia ja lisäyksiä laiturin suojarenkaiden
määrään ja paikkoihin.

   

Talkoot 12.-13.5.2023

Perjantaina aloitettiin ensin vähän pienemmällä porukalla mutta lauantaina tuli väkeä lisää, yhteensä 17
henkilöä osallistui talkoisiin. Santtu Ahonen, Esko Härö ja Taru Laatu-Härö, Anni ja Matti-Esko Järvenpää,
Katri Kallio, Petri Korpivaara, Paula Lehto, Avo Mägi, Ari Reunanen, Kimmo Ruuskanen, Pekka Snellman,
Juha Särkkä, Timo Turunen, Veeti Viitikko ja Kari Viljakainen. Ensikertalaisia myös mukana. Valitettavasti
kaikki eivät näy kuvissa, koska osa ollut piilossa töiden parissa. Osaava siivousryhmä suoritti kaikkien
miehistö- ja muidenkin tilojen puhdistamiset. Konepuolella tekniset osaajat suorittivat välttämättömiä
huoltotöitä. Vedet- ja kemikaalit laitettiin kattiloihin ymv. Aluksen kansien pesut suoritettiin. Takakannen
suojapressun runko-osia korjattiin ja pinnat hiottiin ja lakattiin. ”Kesäpressu” pestiin huolella ja toimitettiin
vielä korjattavaksi, muutamien reikien takia, se asennetaan paikalleen heti kun saadaan se huollosta.
Yläkannen kaiteet hiottiin ja lakattiin. kaikille käsille riitti kyllä tehtävää, puhumattakaan siitä, että paljon on
vielä tehtäviä edessä, jos haluamme aluksen pysyvän teknisesti ja myös ulkoasultaan kunnossa.

   

Santtu Ahonen, Matti-Esko ja Anni Järvenpää,                         Sami Kurhela, Petri Korpivaara, Ari Reunanen,
Paula Lehto ja Taru Laatu-Härö.                                                    Timo Turunen ja Avo Mägi.

                            
Katri Kallio

                  

Petri Korpivaara, Antti Karppinen, Avo Mägi                  Veeti Viitikko ja Ari Reunanen      Sami Kurhela
ja Santtu Ahonen

Kunnostus- ja ylläpito

Varsinaisen konetekniikan puolella on luonnollisesti jatkuvasti ylläpito- ja huoltotöitä, joita alan osaajat
joutuvat tekemään, niin ajoon valmistautumisen, kuin myös liikkumisen yhteydessä ja usein myös risteilyjen
jälkeenkin.
Lisäksi on paljon yksittäisiä kunnossapitokohteita, jotka eivät vaadi höyrytekniikan tuntemusta, mutta
tekeviä käsiä tarvitaan. Esim. kaikkien ovien pintojen hionnat ja lakkaukset täytyy suorittaa, samoin
vesisäiliön puurakenteiden pinnat on huollettava ja paljon on eri metallipintojen maalaustöitä. Myös koko
komentosiltakerroksen ulkoseinien maalaus odottaa vuoroaan. Uudessa miehistöhytissäkin on vielä
lopputöitä jäljellä. Tehtävien kohteiden listaa voisi jatkaa monilla yksityiskohdilla, eli töitä kyllä riittää.
Pyrimme laatimaan työ- ja tehtävälistaa salongin seinälle, josta voi valita itselleen sopivia tehtäviä.
Pohdimme paraillaan käytännön järjestelyjä mahdollisen kiinteän arki-illan sopimiseksi kunnostustöille.
Joka tapauksessa WhatsApp ryhmän kautta voidaan tiedotusta hoitaa ja mikäli olet halukas
ilmoittautumaan ryhmään, niin laita viesti puheenjohtajalle, niin lisäämme sinut ryhmään. On selvää, että
monet tehtävät ovat sellaisia, että niitä voi periaatteessa tehdä lähes koska vain silloin kun itselle sopii.
Kannattaa olla yhteydessä hallituksen jäseniin lisätietojen osalta. Tervetuloa mukaan huolehtimaan Turson
säilymisestä liikkuvana perinnelaivana.

Risteilymiehistö

Yhdistyksellä on oma ns. miehistön WhatsApp- ryhmä jonka kautta tiedotetaan tulevista risteilyistä ja myös
muistakin tapahtumista. Tähän ryhmään on mahdollista liittyä, mikäli miehistön tehtävät kiinnostavat.
Käytännössä ennen risteilyjä aluksella aloitetaan valmistelevat työt, useimmiten pari päivää ennen lähtöä ja
risteilyjen jälkeen miehistö varautuu myös laittamaan aluksen kuntoon, valmiiksi seuraavaa risteilyä varten.
Se käytännössä tarkoittaa useimmiten toimenpiteitä seuraavana päivänä, koska kattiloiden täytyy jäähtyä
huoltotoimia varten. Risteilyssä tarvitaan aluksen päällikön ja konemestarin lisäksi, lämmittäjät ja osaavat
kansimiehet. Turso tarjoaa hienon mahdollisuuden tulla perehtymään aidon höyrylaivan tunnelmaan ja
tekniikkaan sekä merenkulkutaitoihin jne. Vanhemmat, kokeneet miehistön jäsenet ovat valmiina
opastamaan tehtävissä. Miehistöjärjestelyjen osalta aluksen päällikköinä toimivat Jaakko Puro tai Petri
Korpivaara ja he kirjaavat halukkaat miehistönjäsenet listoilleen, ole heihin yhteydessä, mikäli olet halukas
liittymään miehistöön. petri.korpivaara@icloud.fi 0500 404 930 tai jaakko.puro@puroplan.fi 0400 409 621.
Aikataulut WhatsApp ryhmässä.


2023.05.15 Pekka Snellman
                                                                                   

Tiedote 15 01.03.2023

Vuosikokous

Turso yhdistyksen vuosikokous järjestettiin etäkokouksena 28.2.2023, johon hallituksen lisäksi osallistui pieni joukko aktiiveja kannatusjäseniä. Yhdistyksen puheenjohtajana jatkaa Pekka Snellman ja muut hallituksen jäsenet ovat Esko Härö, Petri Korpivaara, Jaakko Puro, Ari Reunanen, Kimmo Ruuskanen, Jarmo Saramies, Rami Wirrankoski sekä yhdistyksen uusi sihteeri Jenni Ekholm. Jukka Kallio, joka on toiminut viimeiset 14 vuotta Helsingin Sataman edustajana hallituksessa, eroaa eikä hänen tilalleen ole vielä toistaiseksi nimetty ketään, mutta hallituspaikka Helsingin Sataman edustajalle on varattu.

Jäsen- ja liittymismaksut päätettiin pitää ennallaan. Yksityinen kannatusjäsen, liittyminen 20 € ja jäsenmaksu 30 € ja yhteisöjäsenen liittyminen on 500 € ja jäsenmaksu 250 €.

Toimintakertomuksessa ja -suunnitelmassa tuotiin esiin se, että viime vuonna toteutettu, keulassa olevan miehistöhytin valmistustyö, oli ennakoitua suurempi urakka ja rasitti yhdistyksen taloutta siten, että pystyimme tekemään kauden aikana aluksella ainoastaan välttämättömät kunnostustyöt. Eli rästissä on paljon yleiseen kunnossapitoon liittyviä töitä, puuosien lakkauksia, pintojen puhdistuksia ja -maalauksia ymv. Tekniikan puolelta on myös kartoitettu pitkä lista erilaisia välttämättömiä tehtäviä ja toimenpiteitä tulevalle kaudelle. 

Tursolla on tarkoitus toteuttaa n. 10 jäsenristeilyä vuoden aikana, niistä pääosa toteutetaan toukokuun lopun ja juhannuksen välisenä aikana sekä sitten myös tilanteen mukaan elo-syys-lokakuussa. Keskikesän ajan Turso seisoo Sillilaiturissa, omalla paikallaan koska suuri osa miehistöstä ja aktiiveista touhuavat ja liikkuvat tuolloin muilla höyrylaivoilla.

Kunnostus- ja ylläpitotyöt

Viimesyksynä perustettiin toimintaryhmiä, jotka ovat hoitaneet talven aikana valvontatehtävät aluksella, ennakkoon sovittujen viikkoaikataulujen mukaan. Tursolla on käyty tarkastamassa säännöllisesti, että aluksen kiinnitykset, pressut, lämmitykset ja muutkin tarkastettavat kohteet ovat kunnossa. Lunta on tietysti jouduttu poistamaan alukselta useaan kertaan, erityisesti takakannen suojapressun päältä. Ryhmät hoitavat valvontaa kevätkunnostus vaiheeseen asti.

Kuten edellä mainittiin, on suuri määrä erilaisia töitä tehtävänä. Normaalien kunnostustöiden lisäksi on huomioitava se, että koska kyseessä on liikkuva perinnelaiva, niin risteilyjen toteuttaminen edellyttää myös aina ennen ajoja, valmistautumisia ja järjestelyjä, muutaman päivän ajan, ennen liikkumisia ja vastaavasti toimenpiteitä risteilyjen jälkeen, jotta alus voidaan jättää laituriin hyvässä kunnossa odottamaan seuraavaa ajoa.

Kaikille kunnostustöihin mukaan tuleville harrastajille löytyy varmasti kullekin sopivia tehtäviä, niitä voidaan tehdä myös arkipäivinä iltaisin. Tulemme järjestämään kevään aikana myös viikonlopputalkoot, jolloin voisimme suuremmalla joukolla osallistua kunnostustöihin. Myös tekniikan puolella aluksella tehdään töitä, ennen liikkeelle lähtöä. Talkoista ja/tai muista aikatauluista ylläpitoasioiden osalta lisätietoja antavat Ari Reunanen tai Esko Härö. Toimintaryhmiin liittyneet saavat myös WhatsApp viestit tilanteesta.
Päävastuullisena kone- ja ylläpitopäällikkönä toimii Ari Reunanen ja jäseninä Esko Härö, Petri Korpivaara, Jaakko Puro ja Kimmo Ruuskanen, jotka yhdessä sopivat käytännön toimista.


Ilmoittaudu mukaan toimintaan

Tarvitsemme lisää aktiiveja niin kunnossapitoon kuin miehistöön. Turson toimintaan osallistuminen mahdollistaa myös perehtymisen normaalin ylläpidon lisäksi, erityisesti höyrytekniikkaan ja myös merenkulun yleisiin taitoihin. Toiminnassa on mukana monia höyrypursiseuran todellisia osaajia, jotka ovat valmiita kouluttamaan ja opastamaan höyrylaivan saloihin. Mukanaolo toiminnassa mahdollistaa myös konepuolen praktiikan saamiseen.  Kun saamme riittävän joukon aktiiveja mukaan, on työt aluksella ja risteilyissä helpompi toteuttaa niin, ettei hienosta harrastuksemme tule liian raskasta pienelle ylläpitojoukolle. Laita lyhyt viesti puheenjohtajalle ja/tai keskustele Turson hallituksen jäsenten kanssa aiheesta. perinnelaiva@turso.fi

Tilanne Hietalahdenrannassa

Edellisen tiedotteen jälkeen on saatu lisätäsmennyksiä Hietalahdenrannan tilanteesta. Suunniteltu laituriremontti alkanee toukokuun jälkeen, mutta korjaussuunnitelmaa on muutettu siltä osin, että ravintolalaivaa ei tarvitse siirtää. Ainoastaan s/s Turso siirtyy Sillilaituriin ja s/s Lokin tilanne on vielä osittain auki, tavoite on kuitenkin se, että alus voisi sijoittua Hietalahdenrantaan.

Samoin tiedossa on, että Hietalahdenrannan kaavasuunnitelma, jonka piti olla valmis viime vuoden loppuun mennessä, on saanut lisäaikaa, eikä mitään tarkkaa varmuutta aikataulun osalta ole. Käytännössä tämä tarkoittaa joka tapauksessa sitä, että lopullisen perinnelaivalaiturialueen varmistuminen siirtyy edelleen. Vanhan telakka-altaan korjaukset ovat jatkuneet talven ajan ja ilmeisesti syksyyn mennessä työt pitäisi olla valmiit. Telakan portit poistetaan ja allas täytetään vedellä.

1.3.22023  /  PS

     

Tiedote 14 16.12.2022

Laiturialue

Kuten edellisessä tiedotteessa nro 13 kerrottiin, niin Turso siirrettiin vanhaan varustelulaituriinsa takaisin, talven ajaksi. Sillilaiturissa aluksella oli tuulen ja vedenkorkeuden vaihtelujen takia ongelmia. Saimme kuitenkin melko pian siirron jälkeen kaupungilta ilmoituksen siitä, että pitkään odotettu laiturialueen remontti alkaisi alkukeväästä, joka tarkoitti, että alukset on siirrettävä alkukevääksi pois. Siirtokehotus koski Tursoa, Lokkia sekä ravintolalaivaa. Kaupunki on tietysti luvannut järjestää väistölaiturit aluksille, sillä laiturialue valmistuu vasta vuoden 2024 lopulla eli kyse on kahdesta talvesta. Jos työt alkaisi pian vuodenvaihteen jälkeen olisi aluksien siirto hoidettava ennen kuin koko lahti on vahvasti jäässä. Selvittelyjen jälkeen Tursolle ja Lokille varmistui paikka telakan pistolaiturista, aivan Turson nykyistä paikkaa vastapäätä, kuitenkin niin, että alukset siirtyvä purjehduskauden alettua pois telakan laiturista. Turso takaisin Sillilaituriin ja Lokki mahdollisesti Pohjoissatamaan. Ravintolalaivan sijaintipaikka ei ole vielä varmistunut. Selvittelyjen yhteydessä saimme tiedon, että laituriremontin alku siirtyy kuitenkin ensi toukokuulle, joten alukset voivat olla paikoillaan talven yli. Laituriremontin arvioitu kestoaika on vuoden 2024 loppuun. Tässä vaiheessa on kyse remontin osalta lähinnä vanhan telakka-altaan ja osin ravintolaivan välisestä laiturialueesta. Pääosin kuvassa näkyvä laiturialue. Muilta osin ratkaisut odottavat koko Hietalahden uuden kaavoituspäätöksen varmistumista.

16.12. otettu kuva, telakan pistolaiturin suunnalta. Turso ja Lokki omilla paikoillaan.

Talvikunnossapito

Olemme muodostaneet tässä vaiheessa viisi ns.talomies/kunnossapitoryhmää, jotka hoitavat/vastaavat
omalla viikollaan Turson valvonnan, eli aluksella käydään paikalla vähintään viikoittain tarkastamassa, että
kaikki on aluksella ok ja tehdään ohjeitten mukaiset valvontatoimet ja tarkastukset, käyntien yhteydessä.
Järjestely on juuri aloitettu. Lisää halukkaita harrastajia otetaan mukaan ja perehdyttäminen järjestetään.

Tiedote 13 14.11.2022

Miehistöhytin jatkotyöt aloitettiin syyskuun alussa ennen Tallinnan risteilyä, mutta töitä ei ehditty saada valmiiksi ja työt jatkuivat lokakuun alussa. Hytin levytykset, listoitukset, sänkyjen valmistamiset ym olivat varsin iso urakka ammattitimpureillekin. Nyt hytti on saatu pääosin valmiiksi, joitain viimeistelytöitä jää vielä kevääksi samoin kuin sähkötytöt. Työt suoritti Vikholmi OÜ, Aarne Tuisk miehistöineen.

     

Vanha tavarakontti laiturilla hävitettiin ja tavarat inventointiin ja säilytettävät tavarat siirrettiin telakan alueella olevaan konttiin ja samalla kolmen miehen talkooporukalla 20.10 siivottiin myös Turson vanha laiturialue. Kaatopaikalle riitti vietävää. Laiturille jäi ainoastaan vanha Taifunin kylkilevynpala, joka siirretään myös myöhemmin konttiin säilytettäväksi. Työt jatkuivat 2.11 jolloin tyhjennettiin aluksen septitankit, irrotettiin takakannen suojapressu korjattavaksi ja tilalle laitettiin korjattu talvipressu.

          

Urakkamiehet: Esko Härö, Seppo Anttila ja Pekka Snellman

                      

Hiilien noutokeikan miehistö 23.9 ennen Helsingin Höyrylaivatapahtumaa

Veeti Viitikko, Jenni Ekholm, Sampo Rajala, Eskö Härö, Kimmo Ruuskanen, Asko Grönholm, Petri Korpivaara ja Pekka Snellman

Aluksen siirto vanhaan laituripaikkaan;

Turson uusi paikka Sillilaiturissa on mernekäynnin kannalta hankala, vedenkorkeus saattaa vaihdella varsin paljon ja koska tuuli pääsee tulemaan lähes suoraan avomereltä päin se aiheutta voimakasta heiluntaa alukselle. Viime risteilyn jälkeen aluksen vedenkorkeuden muutosten takia tuuli pääsi hankaamaan aluksen kylkeä kivilalaituriin. Laiturille täytyy saada lisää ja eri korkeudelle törmäyssuojia. Ne pyritään korjaamaan kevään aikana. Keskusteliimme Skanskan edustajien kanssa sopivasta paikasta vanhassa laiturissa ja käytännössä Turson vanha laituripaikka on paras, eikä se ole siinä rakennushankkeiden tiellä. Alus siirrettiin 14.11 vanhaan paikkaansa. Siirron suoritti tukijamme Alfons Håkans’in hinaaja H.Kanter. Alus pidetään toistaiseksi siinä ja ennen seuraavaa lämmitystä se siirretään takaisin omalle paikalleen Sillilaiturissa.

     

Tiedote 12 03.09.2022

Tursolla tehtiin kesäkauden alussa viikolla 23 useampi jäsenristeily ja käytiin tankkaamassa myös hiiliboxit täyteen. Sen jälkeen alus seisoi laiturissa kaupunkilaisten nähtävillä keskikesän. Aloitimme 25.8 aluksen valmistelun tulevaa katsastusta varten ja talkooporukalla saatiin 26.-28.8 toteutettua tekniikan huoltoa ja suoritettiin myös aluksella erilaisia maalaus- ja siivoustöitä.  Tarkoitus oli käydä aluksen kunto huolellisesti läpi, koska tiedossa oli lähtö tilatulle jäsenristeilylle Tallinnaan.  Elo- syyskuun vaiheessa aloitettiin myös kesken olleen miehistöhytin seinien levytykset ja sänkyjen teko. Projekti on jo varsin pitkällä ja ilmeisesti lokakuun lopulla saadaan lopputyöt valmiiksi. Lisämajoitustilat 6:lle miehistönjäsenelle ovat tietysti hyvä lisä varsin niukoille miehistötiloille. 
                

Syyskuun 6 aloitettiin aluksen lämmitys tulevaa Talliinan risteilyä varten. Saimme keskiviikkona 7.9 vieraita Ruotsista. Sveriges Ångbåtsföreningen’in puheenjohtaja Kjell Nordeman ja varapuheenjohtaja Anne Sofie Eriksson tulivat lämmitystöihin. Kjell on ollut aikaisemminkin mukana Turson Tallinnan reissulla ja lähti mukaan myös nyt. Anne palasi Ruotsiin ennen lähtöämme. Hän on myös pestissä Ruotsissa ison matkustajahöyrylaivan lämmittäjänä.


                
Lentosatama – Viron merimuseo
Lähtö Tallinnaan, Viron merimuseon laituriin tapahtui perjantaina 9.9 klo 10 ja saavuimme laituriin klo 17. Keli oli poikkeuksellisen leuto, sää aurinkoinen ja meri lähes tyyni. Meillä oli mukana suuri joukko Suomen Museoviraston henkilöstöä ja 16 hengen miehistö. Paluulähtö oli sunnuntaina 11.9 klo 10 ja keli merellä oli edelleen varsin samanlainen kuin mennessä, saavuimme Hietalahteen klo 17. Viron merimuseon palvelu oli vanhaan malliin mukaan erinomaista. Asioitamme hoitivat Eero Rang, Lauri Väinsalu ja Teele Saar. Valtaosa miehistöstä kävi myös tutustumassa merimuseoon, Eero Rangin opastuksella vaikka meistä monet ovat olleet seillä jo useamman kerran. Lentosatama -Viron merimuseo on näyttävä kokonaisuus ja suositeltava vierailukohde.
Miehistö vietti yhteisen illan Lore Bistroo – ravintolassa, reilun 5 min. kävelymatkan päässä satamasta, nauttien hyvin ansaitusta illallisesta, hyvän ruuan ja juoman kera.

                

Helsingin Höyrylaivatapahtuma lauantaina 24.9.2002
Helsingin Perinnelaivasatama ry järjestää yhdessä Suomen Höyrypursiseura ry:n ja Suomen Laivahistoriallisen seuran kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa. Paikka on uusi, eli alukset ovat Sillilaiturissa, Hietalahdenlaituri 1.
Alukset s/s Turso ja s/s Lokki lähtevät kutsuvierasristeilylle satamasta klo 10 ja palaavat laituriin klo 13:00. 
Kutsuvieraitten poistuttua aluksilta ne ovat avoinna yleisölle klo 16 saakka. Tervetuloa tutustumaan aitoihin, hienoon kuntoon entisöityihin perinnehöyrylaivoihin.


              

Tiedote 11 01.08.2022

Monivaiheisten neuvottelujen ja järjestelyjen lopputuloksena on vihdoin saatu tehtyä
1.6.2022 alkaen Helsingin kaupungin Kulttuuri ja vapaa-ajan toimialan sekä Helsingin
Perinnelaivasatama ry:n kanssa alusvuokrasopimus, Hietalahdenrannan Sillilaiturista
Toistaiseksi perinnelaivalaituriin mahtuu ainoastaan s/s Turso. Alus on sijoittunut
Vartiolaiva 55:n ja m/s Jozinan väliin.
Jatkossa on tavoitteena saada laiturialuetta laajennettua alkuperäisen suunnitelman
mukaan useammalle alukselle. Hietalahdenrannan keskeneräisten suunnitelmien takia
lopullista ratkaisua joudumme vielä kuitenkin odottamaan.
Aluksen osoite: Hietalahdenlaituri 1, 00180 Helsinki (Sillilaituri)
Alus siirrettiin 6.6 uuteen laituripaikkaan ja viikon alussa kävimme Hanasaaressa
täyttämässä hiiliboxit ja suoritettiin viikon aikana useampi jäsenristeily, joiden jälkeen
aluksen laitettiin kesätauolle. Ohessa kuva uudesta laituripaikasta sekä 10.6 jäsenristeilyn
miehistö.

Tiedote 10 10.03.2022

Turso yhdistyksen vuosikokous pidettiin etäkokouksena 10.3.2022. Kokouksessa hyväksyttiin edellisen vuoden tilinpäätös ja keskusteltiin tulevan kesän toimenpiteistä, niin itse aluksen kunnostuksen osalta kuin myös tulevista jäsenristeilysuunnitelmista. Varsin tärkeä asia liittyi laiturikysymykseen, jonka osalta tilanne on selkiintymässä ja alustavasti on jo kaupungin kanssa sovittu, että Turso saa uuden pysyvän paikan Sillilaiturista. Sopimus tehdään 1.5 tai 1.6 alkaen, kunnes laituripaikalla nyt oleva alus on saatu siirrettyä. Keskustelut jatkuvat kuitenkin kaupungin kanssa edelleen, perinnelaivalaiturille tarvittavasta alueesta, johon mahtuisi myös s/s Lokki ja mahdollisesti kolmaskin alus. Kevätkunnostustyöt tehdään Turson vanhalla laituripaikalla. 

Yhdistyksen edellinen hallitus jatkaa eli, puheenjohtajana Pekka Snellman, jäseninä Esko Härö,  
Ari Reunanen, Kimmo Ruuskanen, Jukka Kallio, Jarmo saramies ja Rami Wirrankoski, joka toimii myös yhdistyksen sihteerinä. Hallituksen työskentelyyn osallistuu edelleen Petteri Korpivaara ja Jaakko Puro. Hallituksen pitkäaikainen sihteeri Poku Sipola jää pois. 

 
Kannatusjäsenmaksut: 
Kannatusjäsenmaksut pidetään ennallaan. 
Yksityisjäsenen liittyminen 20,00 € ja vuosimaksu 30,00 € 

Yhteisöjäsenen liittymismaksu 500,00 € ja vuosimaksu 250,00 €. 

Yhdistyksellä on käytössä porcountor-jäsenrekisteriohjelma, jonka ylläpidon, kuten myös yhdistyksen kirjanpidon hoitaa NumerotON Oy. Kannatusjäsenmaksulaskut lähetetään pääosin sähköpostitse ja mikäli huomaatte virheitä yhteystiedoissa, pyydämme ystävällisesti ilmoittamaan mahdollisista muutoksista puheenjohtajalle tai sihteerille. Jäsenrekisteritiedot on siirretty edellisestä ohjelmasta. 
 

Kesän 2022 jäsenristeilyt: 

Jäsenristeilyjen osalta emme vielä ole voineet tehdä tarkempia suunnitelmia, mutta tarkoitus on saada Turso taas liikkeelle. Alukselle tehdään normaalit katsastukset, huolto- ja kunnostustyöt, jotka aloitetaan varsinaisesti huhtikuun lopulla, tavoitteena saada alus kuntoon viimeistään toukokuun loppupuolelle. Oletamme, että alus saadaan suunnitelman mukaan käyttökuntoon eikä koronavirus tai muut syyt ole enää liikkumisen esteenä. 

No.9 18.12.2021

Turso on seissyt Korona epidemian takia laiturissa lokakuun lopusta 2019 lähtien ja samoin tilanne on ollut kotisivuilla näkyvien jäsentiedotteiden osalta, edellinen päivitys oli 1.8.2019. Luonnollisesti normaalia tiedottamista kuitenkin on jäsenistölle hoidettu, lähinnä tapaamisten ja sähköpostien välityksellä. Kotisivuille on tehty myös selkeyden vuoksi muutamia muutoksia. Otsikko Info on muutettu ”jäseneksi” otsikoksi, koska sivun kautta lähetetään jäsenhakemukset. Jäsentiedotteet on muutettu ”jäsenille” otsikoksi. Media osioon on lisätty artikkeleita Turson vaiheista vuodesta 2004 lähtien. Alla lisäksi lyhyesti yhteenvetoa kahden vuoden aikana tapahtuneista keskeisistä seikoista Tursoon ja perinnelaivalaituriin liittyen.

Lue lisää

No.8 01.08.2019

Turson kotisivut ovat nyt uudistettu. Teknisen toteutuksen on tehnyt Intendit Oy/Sami Ryyppö. Vanhaa aineistoa on karsittu ja ryhmittely on osin uudistettu. Uusissa sivuissa on erityisesti Lokikirja- ja Media osioissa varsin vähän aineistoa, mutta sinne tullaan vähitellen lisäämään Turso yhdistyksen taipaleelta tärkeitä menneitä tapahtumia ja aineistoja. Vanhojen sivustojen tapahtuma- ja lokikirjaosiot on yhdistetty. Uusia ominaisuuksia ovat tietysti Facebook ja Instragram , jonne myös kuvatut videot tulevat näkyviin.

Samassa yhteydessä Turson sähköpostiosite myös muuttuu. Uusi osite on perinnelaiva@turso.fi. Toivottavasti uusien sivujen käyttö ja hyödyntäminen on nyt helpompaa. Sivuja luonnollisesti kehitetään edelleen tarpeen ja toivomusten mukaan.

Jäsenristeily Tallinnaan 23.-25.8.2019

Olemme lähettäneet kesäkuun alussa kaikille jäsenille sähköpostitse kutsun jäsenristeilylle Tallinnaan. Kutsussa on tarkemmat ohjeet järjestelyistä ja ilmoittautumisesta.

  • Alus lähtee Helsingistä perjantaina 23.8. aamulla kello 10:00 Hietalahdesta.
  • Matka Tallinnaan kestää noin seitsemän tuntia.
  • Matkalle voi varata etukäteen meriaterian juomineen (mehu, vesi).
  • Matkan aikana esitys S/S TURSON historia, nykypäivä ja tulevaisuus
  • Mahdollisuus osallistua laivatyöhön
  • Turso palaa Helsinkiin sunnuntaina 25.8. Perillä Hietalahdessa laiva on noin kello 18.

Voimme ottaa miehistön lisäksi jäseniä alukselle yhteensä 50 henkilöä ja koska paikkoja on rajoitetusti toivomme teidän tekevän varauksenne mahdollisimman pikaisesti. Varaamme paikat ilmoittautumisjärjestyksessä.

Risteily on mahdollista tehdä myös yhteen suuntaan, Helsinki – Tallinna tai Tallinna – Helsinki. Jokainen vieras hoitaa itse varaukset muihin laivoihin ja tietysti yöpymisiin Tallinnassa.

Ilmoittautumiset ja ateriavaraukset toivomuksineen sähköpostitse perinnelaiva@turso.fi. Annamme myös mielellään lisätietoja matkasta.

Ystävällisin terveisin
Pekka Snellman, puheenjohtaja
0400 737 849pekka.pe.snellmanb@gmail.com

No.7 21.03.2019

KOKOUSKUTSU
Satamajäänsärkijä S/S TURSO Yhdistys ry:n sääntömääräinen vuosikokous pidetään
torstaina  21.3.2019 kello 17:00 Puroplan Oy:n kokoustilassa, Meritullintori  6, sisäpiha, Helsinki

TERVETULOA

Vuosikokous

Yhdistyksen vuosikokouksessa käsitellään seuraavat asiat:

  1. kokouksen avaus
  2. valitaan kokouksen puheenjohtaja, sihteeri, kaksi pöytäkirjantarkastajaa ja tarvittaessa kaksi ääntenlaskijaa
  3. todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
  4. hyväksytään kokouksen työjärjestys
  5. esitetään tilinpäätös, vuosikertomus ja toiminnantarkastajan lausunto
  6. päätetään tilinpäätöksen vahvistamisesta ja vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle ja muille vastuuvelvollisille
  7. vahvistetaan toimintasuunnitelma, tulo- ja menoarvio sekä liittymis- ja jäsenmaksujen suuruudet
  8. valitaan hallituksen puheenjohtaja ja muut jäsenet
  9. valitaan toiminnantarkastaja ja varatoiminnantarkastaja
  10. käsaitellään muut kokouskutsussa maintut asiat

No.6 24.03.2018

Arvoisa Turso yhdistyksen kannatusjäsen!

Haluan omasta ja koko yhdistyksen puolesta esittää parhaat kiitokset mukanaolosta olla varmistamassa historiallisen Turso aluksen säilyminen liikkuvana perinnelaivana.

Yhdistyksen vuosikokous pidettiin Tursolla 22.3.2018.
Vanha hallitus jatkaa, puheenjohtajana toimii Pekka Snellman, sihteerinä Poku Sipola ja muut jäsenet ovat Esko Härö, Jukka Kallio, Kimmo Ruuskanen, Jarmo Saramies ja Rami Wirrankoski.
Yhdistyksen kannatusjäsen- ja liittymismaksut vuodelle 2018 ovat entiset. Liittymismaksu yksityisjäsenelle on 20€ ja yhteisöjäsenelle 500€ ja vuosimaksut yksityisille 30€ ja yhteisöille 250€.

Yhdistyksen kokouksessa todettiin, että rahoituksen osalta tilanne on edelleen varsin haasteellinen. Olemme saaneet kuitenkin edellisen vuoden aikana hoidettua kaikki telakoinnin aiheuttamat kustannukset sekä kaikki muutkin velvoitteet. Aluksen tultua entisöintityön osalta ”valmiiksi” on tuen löytäminen aluksen ylläpitoon ja käyttöön edelleen huomattavan vaikeaa. Turso on entisöity liikkuvaksi alukseksi ja on aivan luonnollista, että sen ylläpitoon liittyy jatkuvaa huolto- ja kunnossapitotöitä. Aluksen valvonta myös talvikautena edellyttää säännöllisiä tarkastuskäyntejä ja toimenpiteitä aluksella.

Tiukan rahoitustilanteen vuoksi emme saaneet viime syksynä valmiiksi keulaan suunniteltua miehistöhyttiä, ja sen lopputyöt pyrimme saamaan valmiiksi kuluvan vuoden aikana. Kattiloiden esilämmitysjärjestelmä on myös tarkoitus toteuttaa. Lisäksi erilaisia huolto- ja korjauskohteita on hoidettava kuntoon ennen kevään ensimmäistä risteilyä.

Rahoituksen hoitamiseksi jäsenristeilytulot sekä jäsenmaksut ovat varsin tärkeät.
Toivottavasti voit hyödyntää eri jäsenristeilyjen vaihtoehtoja.  Tarkempia tietoja jäsenristeilyistä puheenjohtajalta tai sihteeriltä!
 

No.5 07.03.2018

KOKOUSKUTSU
Satamajäänsärkijä S/S TURSO Yhdistys ry:n sääntömääräinen vuosikokous pidetään
torstaina  22.3.2018 kello 18:30 Tursolla, Hietalahden laiturissa Helsingissä.
TERVETULOA

Vuosikokous

Yhdistyksen vuosikokouksessa käsitellään seuraavat asiat:

  1. kokouksen avaus
  2. valitaan kokouksen puheenjohtaja, sihteeri, kaksi pöytäkirjantarkastajaa ja tarvittaessa kaksi ääntenlaskijaa
  3. todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
  4. hyväksytään kokouksen työjärjestys
  5. esitetään tilinpäätös, vuosikertomus ja tilintarkastajien lausunto
  6. päätetään tilinpäätöksen vahvistamisesta ja vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle ja muille vastuuvelvollisille
  7. vahvistetaan toimintasuunnitelma, tulo- ja menoarvio sekä liittymis- ja jäsenmaksujen suuruudetvalitaan hallituksen puheenjohtaja ja muut jäsenet
  8. valitaan yksi tai kaksi tilintarkastajaa tai toiminnantarkastajaa taikka yksi tai kaksi varatilintarkastajaa tai varatoiminnantarkastajaa.
  9. käsitellään muut kokouskutsussa mainitut asiat.

No. 4 11.09.2017

Helsingin Höyrylaivatapahtuman ohjelma 29.-30.9.2017

Tapahtumaan ovat ilmoittautuneet seuraavat alukset: Turso, Tornator II, Lokki, Norrkulla, Lalli ja mahdollisesti Strix.
Osa aluksista ajaa perjantaina 29.9 kauppatorille Pakkahuoneen laituriin. Tavoite olla laiturissa viimeistään klo 19. Illalla ei ole yleisötapahtumaa, pyrimme järjestämään miehistölle iltaohjelmaa.
Lauantaina 30.9 Turso lähtee Hietalahdesta klo 10:00 ja liittyy samaan aikaan kauppatorilta lähtevien alusten joukkoon. Risteily kestää noin 2-3 tuntia ja alusten tulisi olla Hietalahdessa klo 13:00, jolloin on alusten yhteisvihellys. Alukselle tulee muutamia kutsuvieraita ja yhdistyksen jäsenet ovat tietysti tervetulleita risteilylle. Ilmoittautuminen sihteeri Poku Sipolalle.

No. 3 28.08.2017

Turso on ollut liikkumatta juhannuksen jälkeen, eikä aluksella ole tehty kesän aikana normaalien tarkastuskäyntien lisäksi muita toimenpiteitä. Suunnitteilla on alkavan syksyn aikana suorittaa muutamia jäsenristeilyjä, joista alustavasti ennakkotietona seuraavaa.
tiistaina 5.9.2017 lähdemme noutamaan hiiliä Hanasaaresta, lähtö tapahtunee n. klo 10 ja paluu takaisin Hietalahteen.
tiistaina 5.9.2017 aluksella on kokousvieraita klo 18:00… 20:00.
keskiviikkona 6.9.2017 aamupäivällä lähdemme Vuosaareen, josta otamme vastaan klo 14:00 Helsingin Sataman henkilöstöä jäsenristeilylle. Ajamme Vuosaaresta Kauppatorille, jossa vieraat poistuvat alukselta noin klo 16-17:00. Turso ajetaan sen jälkeen takaisin Hietalahteen. Menomatkalla Vuosaareen mukana on muutama henkilö elokuvan tekijöitä, jotka kuvaavat Tursoa Helsingin maisemissa omaa elokuvaansa varten. Edellisenä iltana kuvausryhmä käy kuvaamassa lämmittäjän toitä kattilahuoneessa.
keskiviikkona 13.9.2017 klo 16:00 – 20:00 on varattu jäsenristeily, lähtö ja paluu tapahtuu Hietalahdesta.
perjantai-lauantai 29 – 30.9.2017 on suunnitteilla Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Helsingin Höyrylaivatapahatuma. Ohjelman suunnittelu on vielä kesken, mutta tarkoitus on ajaa kauppatorille perjantaina 29.9, jossa alukset voisivat “yöpyä”. Alukset suorittavat omat risteilynsä lauantaina ja palaavat omiin satamiinsa oman ohjeman mukaan. Yleisölle varataan tietysti mahdollisuus tutustua aluksiin tapahtuman aikana.
Tarkempi ohjema aikatauluineen täsmentyy lähiaikoina ja niistä tiedotetaan jäsenistöä mahdollisimman ajoissa!

Nro. 2 29.03.2017

VAIN YKSI PALASI TAKAISIN, Höyrylaiva Turson 70 ensimmäistä vuotta kirja on saanut hyvän vastaanoton alan harrastajien keskuudessa. Kirja on varsin kattava teos sotakorvausalus Turson värikkäästä historiasta ja noin 10 vuoden entisöinti- ja kunnos-tusprojektista. Mukana on lisäksi artikkelit Turson juhlaristeilyistä. Alus vieraili Pietarissa 2011, Tallinnassa Merimuseon avajaisissa 2012 ja Höyryjäänmurtaja Suur Töll’n 100 vuotisjuhlissa 2014 sekä viime kesänä Kotkan Meripäivien yhteydessä Merimuseo Vellamon vieraana Kotkassa.

Kirjan historiaosuuden on kirjoittanut laivahistoriantutkija ja -kirjailija Matti Pietikäinen. Hän oli aktiivisesti mukana yhdistyksen toiminnassa sen alusta lähtien. Hän menehtyi vaikeaan sairauteen keväällä 2015. Matin poismenon johdosta teoksen on koonnut ja taittanut painokelpoiseen asuun yhdistyksen hallituksen jäsen ja Laiva-lehden päätoimittaja Rami Wirrankoski avustajina Ari Reunanen ja allekirjoittanut. Kovakantisen kirjan sivumäärä on 204 ja sen koko on 210 x 250 mm

Hanki kirja itsellesi, lahjaksi ystävillesi tai liiketuttavillesi!

Kirjan hinta jäsenille on 30,00 €/kpl + toimituskulut!
Toivottavasti voit olla myös kirjoja hankkimalla tukemassa Turson tulevaisuutta, sillä kirjan tuotto käytetään kokonaisuudessaan Turson ylläpitoon.
Tilauksen voi lähettää puheenjohtajalle tai sihteerille!



Ystävällisin terveisin
Satamajäänsärkijä s/s TURSO yhdistys ry
Pekka Snellman

Nro. 1 29.03.2017

Arvoisa Turso yhdistyksen kannatusjäsen!

Yhdistyksen vuosikokous pidettiin Tursolla 8.3.2017. Vanha hallitus jatkaa, täydennettynä Kimmo Ruuskasella. Puheenjohtajana toimii Pekka Snellman, sihteerinä Poku Sipola ja muut jäsenet ovat Esko Härö, Jukka Kallio, Jarmo Saramies, Rami Wirrankoski sekä Kimmo Ruuskanen. Yhdistyksen kannatusjäsen- ja liittymismaksut ovat edelleen entiset. Jäsenmaksu yksityisjäsenille 30,00 € ja yhteisöjäsenille 250,00 €.

Yhdistyksen kokouksessa todettiin, että rahoituksen osalta tilanne on varsin haasteellinen, johon osaltaan vaikuttaa viime keväänä tehty telakointi. Pohja maalattin ja vedenalainen tekniikka huollettin. Samoin viime vuonna aloitetun miehistöhytin alkutyöt vaativat paljon panostuksia. Nyt kun alus on saatu entisöityä ”valmiiksi” niin tuen löytäminen aluksen ylläpitoon ja käyttöön on huomattavasti vaikeampaa.  Turso on entisöity liikkuvaksi alukseksi ja on aivan luonnollista, että ylläpitoon liittyy jatkuvaa huoltoa ja kunnossapitotöitä. Samoin aluksen valvonta on ympärivuotista. Tavoiteena on kuluvan vuoden aikana saada valmiiksi keulaan suunniteltu miehistöhytti. Lisäksi hyttitilojen lämmitysjärjestelmät pyritään rakentamaan ja monia muitakin huolto- ja korjaus-kohteita on suunnitteilla, mikäli saamme rahoituksen riittämään.

Pyrimme saamaan yhdistykseen lisää niin yksityisä- kuin yhteisökannatusjäseniä. Toivottavasti nykyinen jäsenistö osaltaan saa myös hankittua uusia kannatusjäseniä ja aktiiveja varmistamaan Turson tulevaisuus liikkuvana perinnelaivana.

Miehistön koulutustilaisuudet 10-11.6 ovat vielä suunnittelussa ja niistä tiedotamme erikseen, kun ohjelmat ja aikataulut varmistuvat.

Tarkempia tietoja jäsenristeilyistä puheenjohtajalta tai sihteeriltä!

Ystävällisin terveisin
Satamajäänsärkijä s/s TURSO yhdistys ry
Pekka Snellman