TURSO Turussa kesällä 2016


Turso saapumassa Hangon satamaan

Turso teki lähes viikon mittaisen reissun Turkuun ja takaisin heinä-elokuun vaihteessa. Matka oli taas ”ikimuistoinen” ja osittain haastavakin. Hietalahdesta lähdimme muka-vassa säässä kohti Hankoa. Meri oli melkein tyyni ja aurinkokin paistoi mukavasti. Miehistöä oli nyt 13, joten lämmittäjillä saattoi olla välissä vähän huilausaikaakin. Mehän kaikki tiedämme, että Turso ei ole niitä helpoimpia ja keveimpiä lämmitettäviä. Työ on kutakuinkin lämmintä ja tosi fyysistä. Vieraita oli Hankoon asti melkein neljäkymmentä ja useat heistä jatkoivat yöpymisen jälkeen matkaa vielä Turkuun.

Olimme valinneet kulkuväyläksi maisemareitin, joten oli ahtauduttava Bärösundin läpi vastaan-tulevasta liikenteestä huolimatta. Kaikki sujui ongelmitta ja Hankoon saavuimme aikataulun mukaisesti ja ne vieraistamme, jotka lähtivät sieltä takaisin kotiin, ehtivät junan mukaan mukavasti. Illalla me yöksi jääneet nautimme Hangon rantaravintoloiden ruokatarjonnasta.

Aamu valkeni Hangossa utuisena ja sade uhkasi kaatua päällemme. Niinhän siinä sitten kävi, että parin tunnin ajon jälkeen saderintama saavutti meidät ja peitti näkyvistä linjamerkit, reimarit ja saaret. Jonkun aikaa ajoimme tutkan varassa mutkaista ja paikoin hyvinkin kapeaa väylää. Onneksi meillä oli kokemusta jo edellisen kesän Kotkan menomatkalta. Kuriositeettinä täytyy kertoa, että pahimman myräkän aikana eräs vieraistamme hoiti lastalla ruorihytin ikkunoiden vedenpoiston kastuen itse aivan läpimäräksi. Kattilahuoneen yläkerta kuivasi kyllä herran vaatetuksen nopeasti. Hiittisten paikkeilla sää alkoi seljetä ja Kasnäsin kohdalla aurinko jo paistoi. Turkuun saavuimme suunnitellussa aikataulussa ja oli mahtavaa ajaa Tursolla ylös Aurajokea Suomen Joutsenen lähelle meille varattuun satamapaikkaan. Vastassa olivat kaupungin sataman miehet ja Forum Marinumin edustajat.


Forum Marianumin Laituri

Perjantai oli miehistölle lähes vapaapäivä, sillä Turkuun suunnitellut kaksi risteilyä olivat peruuntuneet. Lauantaina Turso oli avoinna turkulaisille ja heitä vierailikin aluksella noin 700 henkeä. Miehistöllä oli yleisötilaisuuden jälkeen mahdollisuus tutustua opastetuilla kierroksilla Turun Merikeskus Forum Marinumiin, joka on merenkulun valtakunnallinen erikoismuseo. Museon näyttely oli juuri rakennettu uusiksi ja ainakin omasta mielestäni voitti Kotkan Merikeskus Vellamon näyttelyn. Museossa on myös esillä runsaasti aluksia. Purjealusten Sigyn ja Suomen Joutsenen lisäksi kymmenkunta puolustusvoimien ja merivartioston aluksia, joista yksi vaikuttavimmista on tykkivene Karjala.


Miehistö Lähdössä tutustumiskierrokselle

Turku on kesäkaupunki parhaasta päästä. Joen varressa on parikymmentä ravintolalaivaa ja joen penkalla sama määrä terasseja. Lisäksi pitkin jokea seilaa iltaisin Jakke Jokilautta, joka on vanha lossi Saimaalta, rakennettuna nykyajan vaatimusten mukaiseksi liikkuvaksi kesäteras-siksi. Hauskaa oli, mutta harkitusti, sillä sunnun-taina piti lähteä paluumatkalle. Paluumatkaa varjosti huoli hiilen riittämisestä. Turusta ei saanut lisää hiiltä ja Naantalin hiili taisi olla liian hienojakoista. Lähdimme kuitenkin matkaan ajatellen, että näillä mennään ja katsotaan kuinka pitkälle hiilet riittää. Paluumatkalla ei ollut miehistön lisäksi kuin muutamia vieraita. Yövyimme jälleen Hangossa entisöidyn vanhan voimakasiinin edessä. Saimme sieltä sähköä, vettä ja saimme myös saunoa Hangon satamalaitoksen edustussaunassa.

Maanantaina alkoi hiilen metsästys. Tiesimme, että Inkoon hiilisatama toimi edelleen, vaikka voimalaitos olikin suljettu. Lopulta useiden puhelinsoittojen jälkeen saimme Fortumilta luvan poiketa Inkoossa hakemassa hiiltä. Inkoo Shippingin toimitusjohtaja oli meitä laiturilla vastassa ja järjesti palveluna hiilien lastaamisen. Turson kiinnittyessä Inkoon laituriin, lämmittäjät ilmoittivat hiiltä olevan enää vain muutama lapiollinen. Täpärälle meni. Kaksi viiden kuution kauhallista hiiliä lastattiin vajaassa tunnissa, laiva välissä kääntäen ja niin pääsimme jatkamaan matkaa kohti Helsinkiä.
Tuuli oli koko ajan voimistunut ja Porkkalan selällä vinosti takaapäin tulevat metriset aallot keinuttivat Tursoakin sen verran, että tavaraa lenteli ja jääkaappikin tyhjensi kerran sisältönsä. Pääsimme illalla turvallisesti Hietalahteen ja nyt oli aika kiittää koko miehistöä ja kaikkia vieraita upeasta seikkailusta. Ensi kesänä edessä on uusi retki, katsotaan siten, että minne.

- Poku Sipola

Perinnelaiva Turso Oy

14 toukokuu 2019

Vanha tuttu kopla Turson kimpussa, paljon on tehty mutta paljon on vielä touhuttavaa, ennen kuin alus on talven jälkeen taas edustuskunnossa, niin teknisesti kuin visuaalisesti. Uutteria lisäkäsiä …

Lue lisää

27 maaliskuu 2019

Lue lisää
Perinnelaiva Turso Oy

4 maaliskuu 2019

Hienoa, että meille tuli mahdollisuus osallistua veneilytoimittajat ry:n järjestämään seminaariin, saimme Eskon kanssa kertoa SHPS:n toiminnasta varsin laajasti ja tietysti myös Turson upeasta …

Lue lisää
Perinnelaiva Turso Oy

8 helmikuu 2019

Liity joukkoon tukemaan ja varmistamaan s/s Turson säilyminen liikkuvana perinnelaivana. Turso on huvialusrekisterissä oleva alus ja sen miehistö koostuu vapaaehtoisista harrastajista. Aluksen …

Lue lisää
Perinnelaiva Turso Oy

22 tammikuu 2019

s/s TURSO mukana Helsingin Venemessuilla 8.-17.2.2019 Suomen Höyrypursiseuran osastolla 7b160. Lisätietoja; https://vene.messukseskus.com/ tai www.turso.fi

Lue lisää
Perinnelaiva Turso Oy

18 marraskuu 2018

S/S TURSO VUODEN HÖYRYLAIVAVARUSTAMO Suomen Höyrypursiseuran 50-vuotis juhlassa 17.11.2018 s/s Tursolle luovutettiin seuran vuosittain antama kunniakirja sekä alukseen kiinnitettävät valetut …

Lue lisää
Perinnelaiva Turso Oy

5 lokakuu 2018

s/s Turson kuluneen kauden viimeinen jäsenristeily takana. Miehistö päässyt yhteiskuvaan. Turso yhdistys kiittää kaikkia jäseniään ja tukijoitaan kuluneesta hienosta kaudesta. Erityiskiitos tietysti …

Lue lisää
Perinnelaiva Turso Oy

29 syyskuu 2018

Turso ja Lokki juuri nyt kunniakierroksella Eteläsatamassa. Alukset takaisin Hietalahdessa puolen päivän maissa. Tule tutustumaan! Kuvat: Helsingin Sataman webcam.

Lue lisää
Perinnelaiva Turso Oy

26 syyskuu 2018

Turson valmistelut kauden viimeisten jäsenristeilyjen toteuttamiseksi ovat olleet jo käynnissä usean päivän ajan. Torstaina aamupäivällä ”tankkaamme” myös hiiliä jotta selviämme loppuvuoden ajeluista…

Lue lisää

9 syyskuu 2018

Turso osallistuu Suomen Höyrypursiseuran perinteiseen Helsingin regattaan 29.9.2018. Tapahtumaan osallistuu Turson lisäksi s/s Lokki, s/s Norrkulla, s/s Tornator II, s/s Armas sekä höyrysluupit s/s …

Lue lisää
Perinnelaiva Turso Oy

9 syyskuu 2018

Lue lisää
Perinnelaiva Turso Oy

27 elokuu 2018

Lue lisää
Perinnelaiva Turso Oy

3 maaliskuu 2018

Kyllä on perinnelaivalaiturin maisema muuttunut ja vasta on alueella purkutöitä näkyvissä! Turso voi hyvin ja odottaa ilmojen lämpenemistä!

Lue lisää
Perinnelaiva Turso Oy

8 marraskuu 2017

Turso laitettu nyt "talvilepoon". Hietalahden alueen rakennustyöt ovat alkaneet ja hyvä parkkipaikka aluksen edessä ei ole enää käytettävissämme!! Tule mukaan varmistamaan Turson säilyminen …

Lue lisää
Perinnelaiva Turso Oy

18 syyskuu 2017

Turso osallistuu Helsingin Höyrylaivatapahtumaan Hietalahdessa 30.9.2017. Yleisöllä mahdolliuus tutustua alukseen klo 13-15. Tapahtumassa useita höyrylaivoja ja laiturialueella muutakin ohjelmaa.

Lue lisää
Perinnelaiva Turso Oy

2 heinäkuu 2017

Lue lisää
Perinnelaiva Turso Oy

5 kesäkuu 2017

TURSOn kunnostajat Esko ja Matti ahkeroineet aluksella jo useampien viikkojen ajan. Alus lähtee likkeelle kesän ensimmäiselle risteilylle torstaina 8.6.

Lue lisää

10 huhtikuu 2017

Lue lisää
Perinnelaiva Turso Oy

6 marraskuu 2016

Hanki itsellesi tai lahjaksi edustava kirja, joka kertoo historiallisen sotakorvauslaiva s/s TURSOn värikkäästä historiasta sekä sen mittavasta entisöinti- ja kunnostusprojektista. Kirja sopii …

Lue lisää
Perinnelaiva Turso Oy

29 lokakuu 2016

Tule mukaan varmistamaan s/s Turson säilyminen liikkuvana museolaivana. Liity yhdistyksen kannatusjäseneksi, liittyminen 20€ ja vuosimaksu 30€. Yhteisöjäsenet 500€/250€. Alus on saatu entisöityä …

Lue lisää